RecensiePhion

De twee concerten van Phion zijn het zoveelste bewijsstuk van de rijkdom aan talent uit Nederland ★★★★☆

Van grote klasse was de Rapsodia sinfónica voor piano en strijkers van Joaquín Turina. Thomas Beijer overbrugde de stormachtige passages met hartstochtelijke lyriek. 

Mezzosopraan Barbara Kozelj.Beeld Andreas Terlaak

Het wordt met de dag herfstiger en reizen naar zonnige streken zit er voorlopig niet in. Dus, moet Phion hebben gedacht, we wakkeren het verlangen naar het zuiden aan met Franse nostalgie en Spaans temperament. Dat lukte vrijdag aardig bij de aftrap van de tournee in het Muziekcentrum Enschede.

De twee na elkaar uitgevoerde concerten, elk voor een dertigtal toeschouwers, werden het zoveelste bewijsstuk in coronatijd van de rijkdom aan in Nederland geboren of woonachtig talent. Om te beginnen met het orkest zelf, dat door slim te programmeren zijn blazers en strijkers apart etaleerde, voordat zij zich samenvoegden voor de fraaie vocale afsluiting.

Ravels sprookjessuite Ma mère l’Oye kent verschillende versies. Hier werd gekozen voor een arrangement voor blazers en harp. In het langzame eerste deel was het even zoeken naar soepelheid in het samenspel. Dat werd snel gevonden, met dartelende fluiten boven het geoliede ronken van de hoorns en fagotten. Dirigent Bas Wiegers paste het slotstuk, een verwonderde wandeling door een tovertuin, perfect af.

Van grote klasse was de Rapsodia sinfónica voor piano en strijkers van Joaquín Turina. Wiegers ontlokte de strijkersgroep grote dynamische finesse en solist Thomas Beijer overbrugde de stormachtige passages met hartstochtelijke lyriek. Zijn verbluffende techniek stond geheel in dienst van zijn explosieve uitdrukkingskracht. Zo’n opwindende prestatie zou je een volle, enthousiaste zaal gunnen.

Ook schitterde het voltallige orkest in de liedjes uit de Auvergne van Joseph Canteloube. Om de volksdeuntjes heen schilderde hij bergidyllen in fonkelende kleuren. Herdersvreugde en -weemoed klonk niet alleen uit de gouden keel van mezzosopraan Barbara Kozelj, maar ook in de klarinet- en hobosolo’s.

In zuidelijke sferen

Klassiek

★★★★☆

Door Phion, met Thomas Beijer (piano) en Barbara Kozelj (mezzo)

20/11, Muziekcentrum Enschede. Tournee t/m 29/11.

Nieuwe dirigent

Phion ontstond na een fusie van het in Arnhem gevestigde Het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten uit Enschede. Aan de deze zomer benoemde dirigent Otto Tausk de taak er een geheel van te smeden. Hoe pakt hij dat aan?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden