Test Toyota RAV4

De Toyota Rav4 is misschien niet de allerveiligste SUV, maar mogelijk wel de zuinigste

Toyota RAV 4, vijfde generatie.

Met de komst van de vijfde generatie is Toyota’s een na best verkochte auto zijn eigenzinnigheid wel kwijt. Daarvoor komt veel in de plaats. Zuinigheid bijvoorbeeld.

Als je hem nu ziet rijden, zou je het niet denken, maar de jubilerende Rav4 was ooit een opvallende verschijning. 25 jaar geleden presenteerde Toyota een stoer karretje: het Recreation Activity Vehicle 4WD. Het werd een succes, waarna vele SUV’s van andere merken volgden. Die verkleinden weliswaar het marktaandeel van de Rav4, maar de auto bleef onverminderd populair en is wereldwijd nu de op een na best verkochte Toyota. Alleen van de Corolla sleet het Japanse concern er in de eerste helft van dit jaar meer dan de 434.906 Rav4’s. 

Begin dit jaar kwam de vijfde generatie op de markt en die is nog weer wat groter dan zijn voorganger en oneindig veel groter dan het origineel. Van zijn markantste ontwerpkenmerk had de Rav4 al eerder afstand gedaan: het reservewiel achterop in combinatie met een achterdeur in plaats van een -klep. Die functieloze knipoog naar grote broer Landcruiser (en Jeep natuurlijk) kon Blik wel bekoren, maar is ongetwijfeld gesneuveld in de windtunnel.

Het is typerend voor de ontwikkeling die de Rav4 heeft doorgemaakt: van opvallend naar oerdegelijk. Deze vijfde generatie is in de meeste opzichten een piepklein beetje opgepompt, wat hem in combinatie met verdere aanscherping van de ‘vouwen’ een bijdetijds maar geen eigen gezicht geeft. Hoekige wielkasten, (optioneel) forse wielen en een fraaie, licht agressieve grille: allemaal bekoorlijk zonder dat je er wild van wordt. Datzelfde geldt voor het interieur, dat overigens een zee aan ruimte biedt, zowel voor de bagage (79 liter meer, nu maximaal 733 liter) als voor de passagiers, die prettig hoog zitten. 

Overal scherpe randjes op de nieuwe RAV4; het achterlicht loopt door in de zijkant van de auto en heeft daar nog een vin-achtig designelementje dat volgens de Japanners ook de aerodynamica gunstig beïnvloedt.

Onder de passagiers op de achterbank bevinden zich de accu’s die deel uitmaken van het geheim van de nieuwe Rav4. De SUV was al een paar jaar leverbaar als hybride, maar voldeed in de ogen van fabrikant en klant maar zozo. Het probleem was het vermogen. Toyota, dat diesel heeft afgezworen, kon niet serieus concurreren met de echte trekpaarden. Als dat al een probleem was, dan is dat met de nieuwe hybride aandrijflijn wel verholpen. De goedkopere benzineversie heeft een 2-litermotor en levert 175 pk (en 2.000 kg trekvermogen), de nieuwe hybride levert, met een 2,5-liter benzinemotor 218 pk (1.650 kg trekvermogen) en in de duurste variant met vierwielaandrijving zelfs 222 pk. Dat zou caravanliefhebbers moeten geruststellen. 

Minder geruststellend is wat Zweedse collega’s van autoblad Teknikens Värld ervoeren. Zij hadden in tegenstelling tot Blik een circuit tot hun beschikking, waar ze twee keer (in voor- en najaar) tijdens testen constateerden dat de Rav4 de elandproef niet doorstond. Boven een snelheid van 68 km/u gingen bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre twee wielen de lucht in. Dat vinden de Zweden een slechte score. Ter vergelijking: de Kia Sorento ontweek met 78 km/u nog veilig de pylonen die als rendier dienstdeden. Gevraagd naar een reactie stelt Toyota dat al haar testen ‘volledig voldoen aan de wereldwijde standaarden voor obstakelvermijding’. De fabrikant ‘verzekert al haar klanten dat de veiligheid van de auto in orde is. Toyota heeft bij de ontwikkeling van de Rav4 testen ondernomen die gelijkwaardig zijn aan de testen van Teknikens Värld. Deze door Toyota afgenomen testen zijn succesvol afgerond.’

Blik kan aan de mindere punten slechts het matige navigatiesysteem toevoegen: route herberekenen duurt veel te lang en de verkeersinformatie was ondermaats – die optie kunt u zich indien mogelijk besparen.   

Verder niets dan lof. Omdat Blik behalve een circuit ook een caravan ontbeert, reden wij de Rav4 zonder aanhangsel, maar zelfs dan is het te verplaatsen gewicht aanzienlijk: exclusief inzittenden en bagage 1.720 kilo. In de ruim 1.000 kilometer over gebaande paden, vooral in de eco-stand, resulteerde Toyota’s hybrideprincipe in een brandstofverbruik van 5,4 liter per 100 km (Toyota zelf houdt het op 4,4 liter). Dat is zuiniger dan Bliks eigen blik, die nog geen 1.000 kilo weegt. (Al kun je deze redenering ook omdraaien: ondanks alle moderne hybride technologie is de Rav4 niet zuiniger dan een kleine moderne benzineauto.)

De achterstand is er nog steeds, maar qua luxe en afwerking binnenin nadert Toyota zijn Europese concurrenten. Op de cockpit van de RAV4 is zo goed als niets aan te merken.

Dat rijden was in alle opzichten aangenaam. Oké, de linkerarm moet laag reiken naar ondersteuning, maar verder: riant. Om te weten wanneer de elektro- en benzinemotoren het precies van elkaar overnemen, kun je het best op de fascinerende grafische weergave op het beeldscherm afgaan, voelen doe je dat nauwelijks meer. Zoals ook de CVT (continu variabele transmissie), die vroeger nog weleens in een vreemde respons resulteerde, vlekkeloos functioneert. En de semi-automatische piloot (dynamic cruise control in combinatie met lane trace assist) betoonde zich een van de beste waarmee Blik de afgelopen jaren reed. 

Op dit gebied doet Toyota het sowieso voorbeeldig: behalve genoemde twee systemen behoren ook het botsvoorkomsysteem, automatisch groot licht en verkeersbordenherkenning tot de standaarduitrusting. En die elanden, ach, dat duurt nog wel even voor die zich in Nederland vertonen.

Waterstof

De grootste autofabrikant ter wereld heeft naast de hybride aandrijflijnen zijn zinnen gezet op waterstof als vervanger voor fossiele brandstoffen. Daarover hoor je wat minder dan over elektrische auto’s. ‘Natuurlijk gaat Toyota ook elektrische auto’s maken’, zegt woordvoerder Guido Roozekrans, ‘maar met elektrische waterstofaandrijving gaan we volop door.’ Een opmerkelijke rol is daarbij mogelijk weggelegd voor het nationale gasnetwerk. Als dat straks ongebruikt onder de grond ligt, kan het worden omgebouwd en geschikt gemaakt voor waterstofgastransport. Kosten: 700 miljoen euro. Toyota heeft een belangrijke medestander in zijn waterstofgeloof: afgelopen juni opende koning Willem-Alexander in Veendam een waterstofinstallatie van de Gasunie.

Behalve een achteruitrij- heeft de RAV4 ook een vooruitrijcamera; een dingetje uit de offroadwereld, handig als je steil omhoog rijdt en je met geen mogelijkheid meer over de neus kunt kijken.

Gereden

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone Automaat (AWD)

Prijs € 51.195 (vanaf € 34.995)

Vermogen 222 pk

Top 180 km/u

0-100 8,1 sec

LxBxH 460x185x169 cm

Gewicht 1.720 kilo

Verbruik tijdens test 1 op 18,5

CO2-uitstoot 101 g/km (volgens opgave)

Energielabel A

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden