blik volkswagen touareg

De Touareg staat overal zijn mannetje, maar Volkswagens uber-SUV is bovenal een luxe asfaltverslinder

De chique stadsnomade kan zich meten met zijn Duitse en Zweedse concurrenten. Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag.

Een medewerker poetst het logo van de SUV VW Touareg op tijdens een bijeenkomst van de Duitse autogigant Volkswagen in Berlijn. Beeld AFP

Stel je voor: een nachtclubachtige ambiance; comfortabele lederen fauteuils, eikenhouten strips en het zachte schijnsel van geheel naar eigen kleurvoorkeur in te stellen sfeerverlichting rondom, subtiel verlichte cirkels die aangeven waar je je drankje kunt neerzetten. Boven je twinkelen de sterren, zichtbaar door een groot dakraam, dat bij mooi weer ook nog open kan. En natuurlijk klinkt er uit talloze speakers een lekker muziekje.

Welkom in de Volkswagen Touareg by night. Je zou er, als-ie voor de deur geparkeerd staat, bijna je eigen bank voor verruilen en er de hele avond in doorbrengen, glaasje whisky onder handbereik. Al dan niet met een geliefde, maar voor wat intiemer contact zul je dan naar de achterbank moeten verhuizen. Voorin zit je ver van elkaar af, gescheiden door een brede middenconsole, want de Touareg is een echte gigant.

De geheel vernieuwde, derde generatie van Volkswagens uber-SUV is gegroeid ten opzichte van zijn toch ook niet bescheiden te noemen voorganger: 8 centimeter langer en 4 centimeter breder. En had de oer-Touareg nog wel iets modderploeger-achtigs, de nieuwe is uitdrukkelijk bedoeld om mee te draaien in de top van het luxe-, of, zoals de autofabrikanten het graag noemen, premiumsegment. En ook dat wordt tegenwoordig gedomineerd door SUV’s.

Natuurlijk heeft de Touareg vierwielaandrijving en zijn er diverse instellingen voor het onderstel en de aandrijving waardoor hij ook in het terrein zijn mannetje staat, maar alleen al door de enorme hoeveelheid chroom die in het imposante front is verwerkt, heeft de auto toch vooral de uitstraling van een luxe asfaltverslinder. En daar is-ie erg goed in.

Het begint al als je instapt, ook overdag. Het ziet er allemaal gelikt uit en er zijn mooie materialen gebruikt. Echt prachtig is wat VW de Innovison Cockpit noemt: een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch voor de bestuurder dat vrijwel naadloos overgaat in een 15 inch groot aanraakscherm voor het infotainmentsysteem. Dat laatste bedient alles, ook verwarming en airco. Deze Blik-tester ziet daarvoor nog steeds liever makkelijker te vinden en te bedienen fysieke knoppen, maar het moet gezegd: het beeldscherm van VW behoort tot de beste. Haarscherpe graphics en razendsnel reagerend op aanrakingen. Sterker nog: de opties komen al te voorschijn voordat je het scherm echt raakt.

En dan op weg. De Touareg is zo’n auto waarmee je wilt blijven doorrijden. De kilometers glijden moeiteloos en in alle rust onder je door. De zescilinder diesel (ja, VW durft het nog, ondanks alles) is nauwelijks hoorbaar en heeft er geen enkele moeite mee de ruim twee ton wegende kolos op snelheid te krijgen en te houden. De optionele luchtvering waarmee het testexemplaar was uitgerust maakt het allemaal nog extra comfortabel, in krappe situaties zorgt de meesturende achteras ervoor dat de draaicirkel binnen de perken blijft. De achttraps automaat schakelt bijna onmerkbaar, maar reageert, ook in standje dynamisch, wat traag op het gaspedaal als er snel moet worden geaccelereerd.

Tekst loopt door onder de afbeelding Beeld de Volkskrant infographics

Als we dan toch aan het zeuren zijn: sommige van de vele rijhulpsystemen zijn meer irritant dan hulpvaardig. De verkeersbordenherkenning die samenwerkt met de automatische cruisecontrol gaat te vaak in de fout, wat leidt tot plotseling remmen op de snelweg of gas geven in bochten. Uitzetten dus.

Wat gelukkig ook uit kan, is de rijstrookassistent. Hij houdt je keurig tussen de lijntjes, daar niet van. Maar dan komt het. Zoals gebruikelijk waarschuwt het systeem als je te lang met de handen los rijdt. Dat ‘te lang’ is om te beginnen een wel erg korte 5 seconden, maar het wordt pas echt vervelend als het systeem je om die 5 seconden maant je handen aan het stuur te houden terwijl je ze gewoon aan het stuur hébt. Dat gebeurt voornamelijk op lange rechte stukken. Omdat de Touareg als een blok op de weg ligt heb je dan nauwelijks stuurcorrecties nodig en blijkbaar ‘denkt’ het systeem dan dat je met de handjes los rijdt.

Irritant, maar alles bij elkaar kleine missertjes in een verder erg fijne auto, die zich nadrukkelijk wil en zeker ook kan meten met concurrenten als de BMW X5, Volvo XC90 en concerngenoot Audi Q7. Voor VW is het alleen te hopen dat degenen die in de markt zijn voor een chique SUV dat erkennen en over hun merkensnobisme kunnen heenstappen. Want dat kan nog weleens de grootste sta-in-de-weg voor de Touareg worden: in deze prijsklasse hebben die andere Duitsers en de Zweden toch meer status.

Gereden: Volkswagen Touareg Atmosphere

Motor: 3-liter 6-cilinder diesel, achttraps automaat

Prijs: 119.312 euro (vanafprijs 79.750)

Vermogen: 286 pk

Top: 238 km/u

0-100: 6,1 sec.

LxBxH: 4,88x1,98x1,72

Gewicht: 2.070 kg

Verbruik tijdens test: 1 op 12,5

Energielabel: F

Dikke diesel

De nieuwe Touareg is nu nog alleen te krijgen met twee versies van de 6-cilinder dieselmotor: een met 231 pk en een met 286 pk. In februari volgend jaar komen er nog een uitvoering met 340 pk en een 8-cilinder benzinemotor met 421 pk. Bepaald geen bescheiden motoren, maar de eerste generatie Touareg maakte het nog veel bonter: die was te krijgen met een 12-cilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 6 liter en een er 10-cilinder diesel van 5 liter. Daar kon je een Boeing 747 mee van zijn plaats krijgen, maar tegenwoordig kom je er vanwege de uitstoot menige stad niet meer mee in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.