SerierecensieMrs. America

De topactrices in Mrs. America krijgen in de loop van de negen afleveringen allemaal hun moment ★★★★★

De serie over de Amerikaanse vrouwenbeweging in de wilde jaren zeventig straalt puur plezier uit.

Cate Blanchett als de conservatieve Phyllis Schlafly in Mrs. America.Beeld Ziggo

Een van de redenen waarom ze bij de Amerikaanse serieproducent FX geïnteresseerd waren in het verhaal van Mrs. America, over de Amerikaanse vrouwenbeweging in de wilde jaren zeventig, was dat er zo veel relevante verwijzingen naar het huidige tijdperk in voorbijkwamen. De serie ging in april dit jaar in de VS in première en is sinds kort op Ziggo te zien, en de relevantie is alleen maar toegenomen. Niet alleen omdat de strijd nog niet gestreden is, maar ook omdat het thema vrouwenrechten (weer) centraal zal staan in de kwestie rond de opvolging van de onlangs overleden opperrechter Ruth Bader Ginsburg, die we in Mrs. America ook nog even in een bijrol voorbij zien komen.

Mrs. America is een verhaal over tegenpolen, waarbij Cate Blanchett de centrale figuur is als de conservatieve Phyllis Schlafly, aanvoerder van de ‘Stop ERA’-campagne, waar ERA staat voor Equal Rights Amendment. Hoewel Schlafly een blokkade voor emancipatie wil opwerpen, is haar eigen carrière daarmee voortdurend in tegenspraak, al is het maar omdat ze intelligenter en politiek sluwer is dan de meeste mannen om haar heen.

Tegenover de conservatieve beweging wordt de bonte coalitie van de vrouwenbeweging geschetst, waarin we figuren aantreffen als journalist en uitgever Gloria Steinem (Rose Byrne), de eerste zwarte vrouwelijke presidentskandidaat Shirley Chisholm (Uzo Aduba, van Orange Is the New Black-faam) en Jill Ruckelshaus (Elizabeth Banks), een Republikeinse feminist. En dit is maar een fractie van de indrukwekkende reeks actrices die we aantreffen in Mrs. America (van schrijfster Dahvi Waller, die zowel Desperate Housewives als Mad Men op haar cv heeft staan), en die in de loop van de negen afleveringen allemaal hun moment krijgen. En terwijl de meeste personages historische figuren zijn, is een van de beste afleveringen gewijd aan een fictieve, door Sarah Paulson (ook te zien in Ratched op Netflix) gespeelde conservatieve vrouw, die steeds meer gaat twijfelen aan de beweging en tijdens een congres in een door drank en pillen veroorzaakte trip terechtkomt.

En nu volgen we de geschiedenis van de politieke strijd vrij accuraat, maar misschien moeten we ook nog even de nadruk leggen op het pure plezier dat de serie uitstraalt. Stijl en aankleding zijn van zichzelf al een bron van vreugde, zonder dat we alle voetnoten van de politieke strijd volgen. Elke aflevering opent met een prachtig flowerpowerfilmpje, ondersteund door het krankzinnige nummer A Fifth of Beethoven van Walter Murphy, een discoversie van Beethovens Vijfde, waarmee niet alleen de vroege jaren zeventig raak worden neergezet, maar de muzikale spagaat ook staat voor de kloof tussen de twee strijdende partijen.

Het is ongetwijfeld de star power van Blanchett geweest die zo veel topactrices naar de serie heeft getrokken (hebben we Tracey Ullman en Margo Martindale al genoemd?), al kon je hier en daar lezen dat ze Schlafly wel érg menselijk heeft gemaakt. Maar het is juist de combinatie van haar kwetsbaarheid (als ze zich de aandacht van mannelijke politici moet laten welgevallen, of als ze ontdekt dat ze een zoon heeft die homo is) en haar extreem rechtlijnige politieke koers die haar tot zo’n fascinerend personage maakt.

Mrs. America

Drama (9 delen)

★★★★★