Interview

De theatervoorstelling Swipe Island is ook een online-experiment

Een gesprek met Eva Line de Boer, de regisseur van de livestreamvoorstelling Swipe Island.

'Swipe Island’, een theaterlivestream en online experiment van Eva Line de Boer, bestaat uit een mix van verschillende online en virtuele werelden, onderwater soundscapes en digitale kostuums. Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia
'Swipe Island’, een theaterlivestream en online experiment van Eva Line de Boer, bestaat uit een mix van verschillende online en virtuele werelden, onderwater soundscapes en digitale kostuums.Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia

Het is lockdowntheater avant la lettre. Regisseur Eva Line de Boer (32) zat pre-corona al te broeden op een voorstelling over virtuele en online liefde, over zoeken, scrollen, surfen, flirten, linken, smachten en swipen. Ook als de theaters wél open waren geweest, was haar nieuwe productie een ‘virtuele ervaring’ geworden, vertelt ze. ‘Dat het nu onvermijdelijk online moet, zoals ook het datingcircuit grotendeels online plaatsvindt, voegt alleen maar extra noodzaak toe.’

Haar ‘onlinetheaterexperiment’ Swipe Island is een onderzoek naar de virtuele mogelijkheden van liefde en seks. ‘Het onlinedomein is natuurlijk uitermate geschikt voor flirten en contact maken’, aldus De Boer, ‘en de verlokkingen van een virtueel seksleven zijn groot: online kun je al je fantasieën zonder consequenties uitleven. Dat biedt een geweldige vrijheid. Maar uiteindelijk ontbreekt het fysieke aspect, en dat is in de liefde natuurlijk wel cruciaal.’ Niet voor niets staat in het persbericht: ‘Ik krijg nog liever corona van je dan dat ik sterf aan huidhonger.’

Swipe Island is niet zomaar een livestreamvoorstelling, noch enkel een virtuele omgeving, zoals we die eerder zagen bij bijvoorbeeld Nite Hotel en Nineties Lab. De Boer combineert beide technieken, en voegt nog een paar extra lagen toe. Zo worden toeschouwers (via Zoom) uitgenodigd in een gamewereld, waar een hele theaterproductie is opgetuigd, met decors en kostuums en al, en maakt De Boer daarnaast gebruikt van livestream, filmscènes en animaties, waarmee ze de gamewereld in de echte kan laten overlopen en vice versa.

Bent u daar nog?

Enthousiast vertelt De Boer over de game The Sims, waarin spelers een avatar creëren naar hun eigen wensen, een huis kunnen bouwen, een carrière, relaties en gezinnen hebben en zo een compleet alternatief leven kunnen vormgeven. Haar acteurs creëerden in dit spel hun eigen virtuele personages en decorontwerper Tim Vermeulen bouwde hun leefomgeving: een spannend liefdeseiland, gemodelleerd naar tv-programma’s als Temptation Island en Ex on the beach, waar je op meerdere ‘levels’ verschillende amoureuze avonturen beleeft.

Eva Line de Boer (l) en Kimberley Agyarko (r) Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia
Eva Line de Boer (l) en Kimberley Agyarko (r)Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia

Op een livestream ziet het publiek straks vier acteurs, die personages spelen, die op hun beurt weer hun hunkerende avatars besturen. En uiteindelijk, belooft de regisseur geheimzinnig, zullen de werelden, ‘als een Inception-achtige plek’, steeds meer met elkaar versmelten. Met, voor de kenners van het genre, ook nog een speciale gastrol voor Temptation Island-fenomeen Sonny Lorenzo. De Boer: ‘Het wordt een theatrale virtuele mindfuck, waarbij je als toeschouwer niet meer weet wat nu offline en online is, en wat live, of gefilmd.’

Om die verwarring tussen online en offline is het haar te doen, want die grens wordt ook in de echte wereld steeds diffuser. ‘Zeker voor jongeren is onlinecontact vaak comfortabeler dan een ontmoeting in het echt.’ In de voorstelling, vertelt ze, zit een scène waarin twee mensen elkaar na lang chatten eindelijk live ontmoeten, maar door al het bijkomende ongemak toch besluiten het contact weer via WhatsApp voort te zetten, ‘want dan stroomt het beter’.

Als u nu de draad kwijt bent, bedenk dan hoe ingewikkeld het voor de regisseur moet zijn om alle lijntjes bij elkaar te houden. Opgewekte schaterlach: ‘Ja, dit is wel zo ongeveer het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan.’ Is De Boer niet bang dat de iets oudere, doorsnee digibete theatertoeschouwer hopeloos zal verdwalen?

‘Nee, ik denk dat iedereen het op een intuïtief niveau wel begrijpt. En een beetje gedoe met de techniek hoort erbij, dat omarmen we ook in de voorstelling. We leven allemaal steeds meer online, maar we hebben nog lang niet alles onder controle, ik ook niet.’

Om het geheel enigszins begrijpelijk te houden leeft de toeschouwer straks in eerste instantie vooral mee met Destiny, de avatar van het personage Bow, gespeeld door actrice Kimberly Agyarko. Destiny is een nieuwkomer op het virtuele eiland, en daar naar eigen zeggen naarstig op zoek naar een ‘hardcore fairytale’. Door haar begerige ogen leert de kijker deze vreemde nieuwe wereld kennen, de spelregels, mogelijkheden en beperkingen. ‘Samen met Destiny beleeft de toeschouwer een Alice in Wonderland-achtige trip. Je volgt haar in haar zoektocht om de regels uit te vinden. De voorstelling heeft geen chronologische verhaalstructuur, de vorm is associatief en grillig. We volgen daarin de dramaturgie van het internet, en ik denk dat de meeste kijkers die wel begrijpen.’

'Swipe Island’ Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia
'Swipe Island’Beeld Theaterproductiehuis Zeelandia

Destiny onderzoekt op het eiland de belofte van volstrekt vrije, grenzeloze onlineliefde. En ja, daarbij passeren ook extreme opties de revue (de minimumleeftijd is 16 jaar). De Boer: ‘Mooi aan het onlineleven is dat je niet gebonden bent aan aardse beperkingen. Je zit niet opgezadeld met een uiterlijk waarmee je toevallig bent geboren, en kan alles zijn wat je wil: roze, of blauw, of een zeemeermin. Ik vind het wel zo eerlijk dat iedereen dat vrij kan kiezen. Een spel als The Sims denkt bovendien niet per se in monogamie, daar zijn veel meer vormen van liefde mogelijk. Die vrijheid is enorm aantrekkelijk: je kunt er ontsnappen aan de beperkingen van onze maatschappij.’

Tegelijk is het altijd weer de vraag of we wel echt aan onszelf kunnen ontkomen. De Boer lacht: ‘Sommige avatars van de acteurs gingen onbedoeld behoorlijk op henzelf lijken. Uiteindelijk neem je toch jezelf weer mee.’

En dan is er natuurlijk nog de perverse kant van bepaalde onlinevoorkeuren. ‘Daar hinten we wel even op, en bij een volgende voorstelling wil ik echt dieper de duistere krochten van het internet induiken. Maar dit keer concentreer ik me vooral op de bevrijdende kant.’

Eva Line de Boer Beeld Theaterzaken Via Rudolphi
Eva Line de BoerBeeld Theaterzaken Via Rudolphi

Swipe Island van Eva Line De Boer in samenwerking met Theaterproductiehuis Zeelandia / Zeeland Nazomerfestival. 31/3 t/m 2/4 en 19 t/m 22/4, meer speeldata volgen.

CV Eva Line de Boer

Eva Line de Boer werd bij haar afstuderen in 2014 bekroond met de Ton Lutz Award voor de veelbelovendste afstudeerregie. Ze won in 2016 de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs met Dit gebeurt allemaal tegelijk en ontving in 2019 de Charlotte Köhler prijs. Met Rust zacht Billy (2020) maakte ze een aangrijpende jeugdvoorstelling over rouw. Haar voorstelling Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie (2019) behoorde volgens de Volkskrant tot de beste producties van vorig seizoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden