Background

De teloorgang van Hyves: ooit gebruikten we het allemaal

In augustus vorig jaar moest Hyves zijn marktleiderschap in Nederland afstaan aan Facebook. Na jaren van hegemonie op de sociale-mediamarkt was het snel opkomende Amerikaanse sociale netwerk te sterk voor Hyves. Hyves veranderde van strategie en richtte al zijn pijlen op de Nederlandse markt. Zonder succes, blijkt uit de laatste cijfers. Afgelopen jaar kelderde het gebruik met 38 procent.

Hyves bij zijn tweede verjaardag. Beeld ANP

'Facebook voor het eerst groter dan Hyves', kopten media en blogs nog geen negen maanden geleden. Hyves had lang standgehouden tegenover de dominantie van Facebook, waarmee Nederland een mondiale uitzondering vormde. Maar op internet kan in een paar maanden tijd veel veranderen: Nu moet Hyves naast Facebook ook YouTube, Twitter en LinkedIn boven zich dulden.

Newcom Research onderzocht het internetgebruik van ruim 11.000 mensen van boven de 15 jaar in 'het grootste sociale-media-onderzoek van Nederland'. Het gebruik van Facebook is sinds 2011 met 45 procent gestegen. Ongeveer 7,3 miljoen Nederlanders maken nu gebruik van Facebook. Hyves zag het aantal gebruikers teruglopen van 4,8 miljoen naar 3 miljoen, tegenover 3,1 miljoen voor Twitter en LinkedIn. Bovendien verwachten de huidige gebruikers van Hyves dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform. Facebook zal naar verwachting blijven groeien.

Gat in de markt
Hyves werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen als plek om met oude klasgenoten in contact te komen. Toen Hyves begon, was niemand lid van een internetsite. Het bleek een gat in markt en Hyves groeide in sneltreinvaart uit tot de hangplek voor internettend Nederland. Jong én oud plaatsten massaal feestfoto's, krabbelden hun laatste belevenissen op elkaars profiel, vaak gelardeerd met bonte kleuren, foto's en bewegende bananensmilies. Politici als Wouter Bos en Jan Peter Balkenende waren lid om er met potentiële kiezers in contact te komen en ook de bn'ers waren niet aan te slepen.

Hyves was niet te stuiten en brak eind 2007 door de mijlpaal van 5 miljoen aangemaakte profielen. Iets wat volgens Spanjar 'amper voor te stellen' was. Rond die tijd, op 13 december 2007 werd Hyves uitgeroepen tot de populairste Nederlandse site. Mediamagnaat Joop van den Ende zag zijn kans schoon en nam in 2008 een groot belang in Hyves met het doel uit te breiden naar het buitenland. In Nederland had namelijk bijna iedereen al een profiel op Hyves aangemaakt.

Het blauwe monster
Het waren tegelijkertijd ook de jaren dat Facebook internationaal doorbrak. Maar Hyves maakte zich nog niet zo'n zorgen over het blauwe monster uit de Verenigde Staten en ging groter wonen. Een te krap grachtenpand op de Herengracht in Amsterdam werd ingeruild voor een gigantisch pand op het Frederiksplein, op de groei gekocht voor een immer toenemend aantal werknemers.

In 2009 kwamen de eerste donkere wolken voor de gele zon van Hyves. Het netwerk kon nog steeds optimistische statistieken presenteren, maar onderkende op een bloggersbijeenkomst zelf ook met een imagoprobleem te kampen: 'Hyves is populair en iedereen is lid, dus Hyves is niet meer zo hip als vroeger. Zeggen dat je niet meer Hyvet is hip.'

Desondanks zag uitgever van de Telegraaf TMG brood in het sociale netwerk, dat weliswaar niet meer hip was, maar nog altijd mainstream. Op 1 november 2010 werd bekend dat TMG Hyves overnam; het bedrijf betaalde 43,7 miljoen euro voor Hyves. Niet lang daarna werd de langverwachte vrees werkelijkheid: het gebruik van het netwerk daalde voor het eerst na jaren van enkel groei - volgens cijfers van TNS Nipo.

Maar, hoewel het bezoek aan Hyves met 3 procent daalde is 'een lichte krimp in een groeiende markt voor Hyves niet direct een grote zorg', dacht het onderzoeksbureau. De krimp zette echter steeds verder in, tot 38 procent volgens de laatste cijfers.

Zinkend schip
Raymond Spanjar, tot vorig jaar het sympatieke gezicht van Hyves, heeft zijn zinkende schip inmiddels verlaten. Hij schreef een boek: Van 3 naar 10 miljoen vrienden en reist als jonge internetmiljonair de hele wereld over. Bij zijn vertrek gaf hij toe: 'Ik vind het jammer dat het veranderd is. Iedereen moest en wilde er bij zijn in 2005, en dat is nu niet meer zo.' Zijn medeoprichters zitten nog aan overnamecontracten vast en zijn nog werkzaam bij Hyves.

Hyves nuanceert de jongste cijfers wel enigszins: 'Hyves wordt steeds meer een jongerenplatform. Alleen wordt deze groep helaas niet meegenomen in deze bereikcijfers', zegt een woordvoerder. Onder jongere gebruikers zou er juist een groei plaatsvinden, doordat Facebook nog een minimumleeftijd van 13 jaar kent.

Hyves zet nu, als onderdeel van de Telegraaf Media Groep, in op nieuws en wil zich manifesteren als een soort online koffiehoek waarin over nieuwsonderwerpen gediscussieerd kan worden. Maar zo stormachtig als de groei was, zo hard is nu de daling ingezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden