De strijkersgroep klinkt gloedvol, maar houdt die toon niet lang genoeg vol

Pianist Severin von Eckardstein laat het Nationaal Jeugd Orkest zweten, met vuurwerk als resultaat.

Het Nationaal Jeugd Orkest Beeld Nic Limper

Hoor de warmte van de fluiten, de zwiepende streken van de contrabassen, de gave toon van de aanvoerder van de hoorns. Zo klinkt het puik van de Nederlandse en Belgische conservatoria dat zich voor een paar maanden heeft samengevoegd tot het Nationaal Jeugd Orkest. Op het programma van hun wintertournee staan werken van de Tsjechen Antonín Dvorák en Leos Janácek. Die worden afgezet tegen het vuurwerk van de Rus Sergej Prokofjev.

Met steun van de ervaren Duitse dirigent Georg Fritzsch hebben de studenten zich in Apeldoorn niet alleen verdiept in de aard van de stukken, maar ook in het omsmeden van hun individuele talenten tot een homogeen orkest.

De Suite uit de opera Het sluwe vosje laat goed horen dat ze het complexe idioom van Janácek, met zijn zinsbouw die is ontleend aan de Tsjechische spreektaal, al aardig onder de knie hebben. Accenten die op het eerste gehoor onlogisch lijken, krijgen samenhang. En zodra Georg Fritzsch het karakter van het stuk laat omslaan, gaat het orkest daarin mee.

Al in de eerste maten van Dvoráks Zevende symfonie laat het NJO horen hoe gloedvol de strijkersgroep kan klinken, met een toon die vanaf de contrabassen en cello's zorgvuldig is opgebouwd en fraai wordt ingekleurd met de hogere instrumenten. Toch lukt het nog niet die toon het hele stuk door op spanning te houden. In de loop van de uitvoering verbleekt hij en raakt de nuancering zoek. Tijdens het eerste concert van de tournee moet het orkest zich nog oefenen in het opwrijven van de verschillende karakters die je als groot ensemble kan aannemen.

NJO Wintertournee

Muziek

Wintertournee Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Georg Fritsch. Janácek, Prokofjev, Dvorák. Met Severin von Eckardstein. 21/1, Orpheus, Apeldoorn, Orpheus. Nog te horen in Oss (24/1), Nijmegen (26/1), Heerlen (27/1), Amsterdam (28/1) en Haarlem (22/3).

Als Severin von Eckardstein het podium op stapt, krijgen de orkestleden er een uitdaging bij. Het Duitse klavierfenomeen kiest een tempo dat net iets hoger ligt dan dat van hun dirigent. Ongenaakbaar sleurt hij ze mee, eerst in puntig aangezette toonladderfiguren, dan in bliksemende akkoorden. Op de achterste rij zie je de slagwerkers zweten. Maar dan blijkt dat Von Eckardstein zich ook dienstbaar kan opstellen. Met zachte toon voorziet hij de solo's van de houtblazers van een precieze puls. De uitvoering mondt uit in vuurwerk. Severin von Eckardstein stroopt zijn mouwen op en laat zijn spieren rollen. De musici van het NJO gaan mee, met raggende streken en kopergeschetter. Het publiek in het Apeldoornse Orpheus juicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden