De stijlpastoor Lazarus

De Stijlpastoor weet het zeker: er is leven na de dood

Esquire-hoofdredacteur Arno Kantelberg zag dood en leven op de rode loper bij Lazarus.

Soy Kroon tijdens de premiere van de musical Lazarus in DeLaMar Theater te Amsterdam. Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

Lang geleden heb ik eens een half uurtje met David Bowie gekeuveld, ergens in een hotel aan de zuidkant van Central Park. Onder het genot van een kopje thee ontpopte Bowie, destijds al officieel een rockgod, zich vooral als een heel aardige man. Wat ik me overigens niet meer herinner, is wat hij die dag aanhad – curieus, gezien mijn obsessie met kleding en muziek, toch de twee elementen waar Bowie zijn gesamtkunstwerk omheen bouwde. Op de overzichtstentoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal van ontwerper Thierry ­Muglers oeuvre viel mijn oog van de week nog op het groene pak van crêpewol daterend uit zijn Tin Machine-­periode. Magnifiek.

Bowies theatrale nalatenschap is nu ook in Nederland te zien, in de vorm van de musical Lazarus. Op de rode loper richting première signaleerde ik een jonge musicalster genaamd Soy Kroon in een zwart ensemble waarop Bowie genoeglijk moet hebben neergekeken. Het shirt met grandad collar (zonder kraag) droeg hij wijds open à la Thomas Magnum, de tv-detective uit de jaren tachtig die Soy Kroon waarschijnlijk niet eens kent, maar van wie hij wel de snor en bemoste bast had geleend. De subtiel verstopte halsketting is een piraterig detail. Zijn cummerbund draagt hij als een toreador. De strakke uitdossing krijgt daardoor een feminiene flair, in de geest van de rockgod die deze avond werd geëerd. Ik vond het even galant als gedurfd.

Tania Kross met partner Henkjan de Krijger. Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

Operazangeres Tania Kross defileerde ook in stemmig zwart over de loper op een kek Frans peep-toe hakje. De heer aan haar zijde – hij kwam zo te zien direct van z’n werk – kuierde op suède Chelsea boots, herkenbaar aan het elastiek bij de enkels. Suède is weliswaar fijner en zachter dan gewoon leer (suède is de binnenkant van de huid), maar het is kwetsbaar en oogt flets, een beetje zoals de echte Lazarus zich moet hebben gevoeld toen Jezus hem dan eindelijk na vier dagen uit de dood kwam wekken. Ten noorden van de schoenen werd het er bij meneer helaas niet minder kruimelig op. Vaal is echt een misverstane verbeelding van nonchalant. Het getuigt eerder van desinteresse.

Sinds de jaren zestig komen Chelsea boots ook met een Cubaans hakje en een puntige neus. Beatle boots worden ze genoemd, naar de vier heren die de schoen populair maakten. Och, was maar gekozen voor kalfslederen, glimmende Beatle boots, want op deze twee winegums had zelfs David Bowie geen gesamtkunstwerk kunnen bouwen. Sinds de jaren zestig komen Chelsea boots ook met een Cubaans hakje en een puntige neus. Beatle boots worden ze genoemd, naar de vier heren die de schoen populair maakten. Och, was maar gekozen voor kalfslederen, glimmende Beatle boots, want op deze twee winegums had zelfs David Bowie geen gesamtkunstwerk kunnen bouwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden