stijladvies cruciale knopen

De stijlpastoor over het belang van de knoop voor het silhouet

Esquire’s hoofdredacteur Arno Kantelberg was op het Boekenbal en wat bleek maar weer: het ene stijlgevoel is het andere niet. 

Frans van Deursen met Mirjam van Hengel op het Boekenbal 2019. Beeld Hollandse Hoogte

Op zijn beste momenten ontpopt het Boekenbal zich tot gekostumeerd bal, bijvoorbeeld als het thema van de Boekenweek zich ervoor leent (dit jaar: de moeder de vrouw). Helaas is de feestelijke opening van het Boekenweek in de mindere jaren een bal manqué, het bewijs dat stijlgevoel in de ene discipline, de letteren, niet per definitie gepaard gaat met smaak op andere terreinen. Een bal is een bal is een gala, daar moet je niet te doordeweeks over doen, vind ik. Filips de Goede zat ook niet in zijn gewone kloffie aan het Banket van de Fazant, zo weten we sinds De Bourgondiërs van bestsellerauteur Bart van Loo, die zelf in alledaags pak en op comfortschoenen de Stadsschouwburg binnenschuifelde. Een gemiste kans.

Maar allez, ik moet niet te veel mopperen, er viel ook heus wel wat te genieten. Bijvoorbeeld van de heren Spits, Spijkers en Six in patente smoking, en van jonge god Mano Bouzamour in velours dinner jacket. Frans van Deursen, hierboven, droeg onder zijn smoking een zwart overhemd met een grandad collar. Zo’n boordloos hemd verdrinkt onder de attente revers van een smokingjasje, die vragen om ondersteuning. De kleurkeus is begrijpelijk, want zwart kleedt af, al is er een efficiëntere manier om een beginnend buikje te camoufleren: sluit de knoop van het jasje, sowieso verstandig als er geposeerd moet worden. De fluorescerende stappers van Van Deursen had ik geschikter gevonden voor het thema van 2007 (Lof der Zotheid).

De vergulde verschijning van Jaap Robben. Beeld Hollandse Hoogte

Gelukkig was daar schrijver Jaap Robben, die een goudgeel pak kundig combineerde met een goudbruine das. Niet alle puntjes stonden op de i (de losse veter, de das uit het lood), maar wat een vergulde verschijning. Een double-breasted jasje geeft de drager exact 37 procent meer flair. Juist daarom mogen de knopen wat kloeker refereren aan de militaire he­ri­­tage, deze zijn me iets te nietig. 

Knopen lijken van secundair belang, maar zijn cruciaal voor je silhouet. Onthoud: de bovenste knoop is de sluitknoop, de onderste laat je altijd open. Dat geeft je niet alleen meer beweegruimte rond de heupen, het laat je jasje getailleerd voor de dag komen zonder dat je ingesnoerd lijkt. Ik weet het, de Engelse hertog van Edinburgh (hij van Elizabeth) sluit altijd de onderste knoop van zijn double-breasted jasje, net zoals de hertog van Windsor (hij die abdiceerde) dat deed. Maar dan maak je van je jas een draagzak. Wat dan weer wel de moeder de vrouw in een man doet ontluiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden