REPORTAGE

De stijl van volgende zomer: club loyale

Wat dragen we volgende zomer? De belangrijkste les van de Parijse modeweek: trouw blijven aan je eigen stijl loont.

Chalayan. Beeld Kristy Sparow
Chalayan.Beeld Kristy Sparow

Hoewel de honderden shows tijdens de modeweek in Parijs over de hele stad verspreid plaatsvinden, is het nooit moeilijk om een showlocatie te vinden. Kwestie van een stel excentriek geklede types volgen: bezoekers van de modeweek zijn makkelijk te herkennen op straat. Mannen met een handtas. Vrouwen op onmogelijk hoge hakken, al wint de platte schoen de laatste tijd terrein. Vrouwen die zo graag hun nieuwe winterjas willen laten zien dat ze 'm met 23 graden gewoon aanhouden. Mannen met geföhnde haren. Vrouwen met een wijde broekrok die ze culotte noemen en die heel erg in de mode is, in modekringen.

Wie een beetje is ingevoerd in de hedendaagse modematerie, kan zelfs zien welke ontwerper favoriet is. Ingewikkelde zwarte gewaden, strakke lange mouwen en grote gympen? Dan gaat het om een liefhebber van Rick Owens. Een sobere jas, platte schoenen en een rok tot op de kuit? Dat moet een bewonderaar zijn die dweept met Céline en ook bij Acne koopt. Een broek met vrolijke bloemen in combinatie met een blouse met een geometrische print? Een fan van Dries Van Noten. Iets met franjes en een semi-nonchalante bohemien uitstraling? Een liefhebber van Isabel Marant.

In de modewereld zijn er maar weinig mensen die de uiteenlopende stijlen van ontwerpers door elkaar gooien. De meeste modeprofessionals zoeken uit wat voor hen werkt, en blijven daar trouw aan net zoals mensen die niet in de mode werken dat doen. Kijk maar naar Penny Martin, de hoofdredacteur van The Gentlewoman, die altijd iets draagt dat in de verte op een schooluniform lijkt. Of naar Grace Coddington, de creatief directeur van de Amerikaanse Vogue, die zweert bij wijde broeken en overhemden. Of naar modejournalist Suzy Menkes, die houdt van wijd en paars.

Alleen de bloggers die met ingewikkelde outfits naar de aandacht van straatstijlfotografen hengelen, nemen een voorbeeld aan Anna Dello Russo. De chef mode van de Japanse Vogue kleedt zich gemiddeld zo'n vijf keer per dag om zodat ze bij elke show in een compleet andere outfit haar entree kan maken. Maar Dello Russo is een fenomeen op zich. De ontwerpers in Parijs mochten willen dat iedereen net zo over mode denkt als zij. Dan zouden ze zich geen zorgen meer hoeven maken over de verkoop van hun kleding.

Maar dat doen ze wel. En dat moet ook. De meest succesvolle ontwerpers van nu, zijn de ontwerpers die goed weten voor wie ze kleren maken. Een eigen stijl is voor een ontwerper net zo belangrijk als voor iemand die zijn of haar kleding draagt. Alleen moet de stijl van een ontwerper ook weer niet té consistent zijn, want zodra het al te saai en voorspelbaar wordt, haken de klanten af.

Rick Owens. Beeld Bregje Lampe
Rick Owens.Beeld Bregje Lampe
Grace Coddington. Beeld Bregje Lampe
Grace Coddington.Beeld Bregje Lampe

'Glunge'

Rick Owens heeft in bijna vijftien jaar een flinke schare trouwe volgers opgebouwd met een stijl die het midden houdt tussen glamour en grunge en die hij zelf 'glunge' noemt. Vooral zijn jassen met sculpturale kragen en strakke mouwen, en zijn grote zwart-witte gympen zijn geliefd. Owens weet zichzelf nog steeds te vernieuwen. Afgelopen donderdag liet hij voor zijn doen opvallend lichte kleding zien. Veel tule, smokwerk en lichte kleuren zoals grijs en beige dankzij de asymmetrische rokken en wijde tops nog steeds herkenbaar als typisch Owens.

Nog een ontwerper die zijn publiek kent: Riccardo Tisci van Givenchy. Hij maakt het soort kleding waar vooraanstaande popsterren gek op zijn Kanye West en zijn vrouw Kim Kardashian zijn vaste klanten. Kenners omschrijven zijn werk als 'gothic romantiek met een vleugje rock 'n' roll'. Jargon om aan te geven dat Tisci uitdagende kleren maakt. Hij houdt van kort en strak, hij is niet vies van ruches, kant en studs en hij neigt naar ordinair. Daar moet je van houden, maar met zijn Italiaanse chic heeft hij mooi wel het ingeslapen Givenchy weer op de kaart gezet.

Hij gaf zondagavond een show in de gymzaal van Lycée Carnot. Jacques Chirac en Dominique Strauss-Kahn hebben daar in hun middelbare schooldagen nog gesport, nu liepen er modellen in korte, wapperende jurken en strakke laarzen tot over de knie. De nauwsluitende broeken zaten hoog in de taille en werden gedragen met losse blouses met opengewerkte schouders of korsetachtige tops met een vetersluiting voorop. Een paar modellen droegen transparante jurken van kant die waren bezet met stroken leer en studs. Ze hadden prima als sexy ridders mee kunnen spelen in de Amerikaanse televisieserie Game of Thrones.

Een heel ander soort mode was te zien bij Dior, waar Raf Simons aan het roer staat. Hij maakt geen uitdagende mode voor popsterren, maar moderne en keurige kleren voor dito dames. Bij Dior kopen dames zoals Carla Bruni-Sarkozy en Fleur Pellerin, Frankrijks nieuwe minister van cultuur. De kaarten voor de show van Dior zijn zo gewild dat het gros van de Nederlandse pers het met een bezoek aan de showroom moet doen.

Die zit in Avenue Montaigne, een van de chicste winkelstraten van Parijs. Geen hysterie voor de deur, geen keiharde muziek, wel een ontvangst met koffie en vers sap. Het voordeel van de showroom is dat de kleding van dichtbij te zien is. Zo komen de details beter tot hun recht: decoratieve bloemen die met hand zijn geborduurd, hoge laarzen van geknoopt elastisch materiaal waarin per paar zestig uur handwerk zit, het glimmende brokaat op de omslag van een broek.

De hand van Simons, die twee jaar geleden John Galliano opvolgde als artistiek directeur en die wordt gezien als een van de beste ontwerpers van nu, zit in de eigenzinnige combinatie van klassieke 18de-eeuwse elementen en moderne mode. Lange mouwloze jassen met een smalle taille combineert hij met ruimvallende shorts die skaters ook dragen. Een klassieke zijden ballonrok wordt modern omdat er een simpel hemdje op wordt gedragen.

Rick Owens. Beeld Team Peter Stigter
Rick Owens.Beeld Team Peter Stigter
Givenchy Beeld Team Peter Stigter
GivenchyBeeld Team Peter Stigter
Givenchy. Beeld Bregje Lampe
Givenchy.Beeld Bregje Lampe

Trouw

De hype die momenteel rond Dior hangt, hangt niet rond een merk als Chalayan. Dat heeft niets te maken met de kwaliteiten van Hussein Chalayan: ook hij geldt als een geniaal ontwerper. Maar hij is zodanig trouw aan zijn eigen opvattingen dat hij niet zo nodig onderdeel hoeft te zijn van het grote geld. Zijn bedrijf is nog steeds onafhankelijk van grote concerns als LVMH en Kering.

In de bijna twintig jaar dat hij meedraait in de top van de modewereld, is zijn mode niet altijd goed begrepen. Hij heeft, ondanks lovende recensies, zelfs een paar keer op de rand van faillissement gebalanceerd. Maar het lijkt erop dat Chalayan steeds beter weet voor wie hij kleding maakt: liefhebbers die niet op zoek zijn naar commerciële mode maar naar mooie en draagbare kleding waarover goed is nagedacht.

Hij maakt kleren waar je naar blijft kijken. Niet omdat ze schreeuwerig zijn. Zijn kleding is ingetogen, maar niet saai. Een jurk met een jas eraan vast, die naar beneden gedragen voor extra volume op de rok zorgt. Lange en sluike jurken waarin verschillende materialen met elkaar worden gecombineerd. Lange broeken met een diepe split aan de zijkant, gedragen met perfect gesneden colberts of grote, witte overhemden.

Ook het succes van modemerk Céline een van de meest gewilde labels van de afgelopen seizoenen is gebaseerd op een ontwerpster die trouw is aan haar eigen stijl. In de paar interviews die er met hoofdontwerpster Phoebe Philo zijn, benadrukt ze altijd dat ze kleren maakt voor vrouwen zoals zij: vrouwen die in de stad wonen en van het werk naar de crèche hollen en weer terug, vrouwen die geen zin en geen tijd hebben om lang na te denken over mogelijke kledingcombinaties. Ze is de aanjager van wat in modekringen het nieuwe minimalisme wordt genoemd. Maar de nieuwe zomermode van Céline ziet eruit alsof Philo tijdens het ontwerpen in een vrolijke bui was.

In de showroom ook de kaarten voor de show van Céline zijn op zijn zachtst gezegd exclusief hingen simpele broeken met contrasterende stiksels en extreem wijd uitlopende pijpen. Een lange macraméjurk waarin drie dagen handwerk zit. Vrolijke, asymmetrische jurken met een op de jaren zeventig geïnspireerde bloemenprint. En complete pakken waarin asymmetrische jurken werden gecombineerd met broekspijpen in een andere bloemenprint. Philo is nog steeds zichzelf, maar ze is wat losser geworden. Dat maakt haar kleding alleen maar leuker.

Chalayan. Beeld getty
Chalayan.Beeld getty
Céline. Beeld Team Peter Stigter
Céline.Beeld Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden