De sterren van Vine zijn piepjong, gewiekst en verdienen bakken met geld

De nieuwste sociale-mediasterren hebben geen bijzondere talenten, zijn amper over hun jeugdpuistjes heen, maar verdienen wel bakken met geld door video's te plaatsen op Vine - het zes-seconden-videoplatform dat is gekocht door Twitter. YouTube-sterren opgepast: de Vine-generatie komt eraan.

Een overzicht van de vines van de populairste viner: Nash Grier.Beeld Vine

In de lijst met meest gevolgde personen op Vine is het goed zoeken naar celebrities. Justin Bieber, Lady Gaga en Katy Perry ontbreken hier. Wel aanwezig: een roedel onbekende tieners uit Amerikaanse steden als West Palm Beach, en een enkele b-ster zoals Brittany Furlan ('bekend' van de tv-film Bra League uit 2012, zo meldt haar IMDB-profiel). Zij zijn de celebrities van Vine, ze hebben miljoenen volgers en weten hier een aardig slaatje uit te slaan bij merken die diezelfde volgers heel graag willen bereiken.

2000 dollar
Bij Vine zitten gebruikers zitten vast aan de tijdslimiet van zes seconden per video, die in scènes kan worden opgenomen en in een loop wordt afgespeeld. Vine bestaat nog maar een jaar, maar is met ruim 40 miljoen gebruikers de populairste korte-video-app van het moment. Dit is ook marketeers opgevallen en zij benaderen de leden van Vine om reclame te maken voor hun merken. Volgens Business Insider verdienen de top-viners enkele duizenden tot tienduizenden dollars met een promotionele vine of zelfs een simpele revine (het delen van een vine van een ander account, te vergelijken met de retweet van Twitter).

De Vine-app op een iPhone.Beeld Vine

De 16-jarige Lauren Giraldo (met 2,5 miljoen volgers nummer 21 op de ranglijst van meest gevolgde viners), op Vine bekend als Princess Lauren, zegt zo'n 2000 dollar met een revine te verdienen. Giraldo, een doodgewone, brave tiener uit Miami, maakt korte video's over haar 'very random life', zoals ze het zelf omschrijft. Meestal maakt ze zo'n drie vines per week, en een paar keer per maand revinet ze video's voor geld. Deze revines hoeft ze dan maar zes dagen op haar profiel te laten staan, zodat haar profiel geen reclamezuil lijkt.

Giraldo krijgt tussen de 30 duizend en 150 duizend likes voor haar vines. Haar oeuvre omvat video's over haar zwarte leggings (jongens denken dat meisjes er maar één hebben, maar we hebben er vele, zegt Giraldo terwijl ze op haar bed een hele collectie zwarte leggings in de lucht gooit), en over haar worsteling met eyeliner (die vervolgens als tekening op haar wang belandt).

Haar geheim: 'gewoon jezelf zijn en niet te veel nadenken over een vine'. Haar volgers zijn vooral jonge meisjes, en ze zorgt dat haar video's braaf genoeg zijn om geen moeders af te schrikken.

Aanwaaien
Een Vine-sterrenstatus kan bij toeval komen aanwaaien: de populairste viner, Nash Grier (16 jaar, 6,3 miljoen volgers), kreeg ruim 300 duizend likes op zijn vine dankzij een kontje van een andere populaire viner. Hierna stroomden de volgers binnen. Nash maakt lollige video's met zijn broer, vrienden en zijn kleine zusje van 4. Dat het devies 'gewoon jezelf zijn', niet altijd geldt bewees hij kortgeleden. In een - inmiddels verwijderde - video legde hij uit waar het ideale meisje aan moet voldoen. Gevolg: zeer veel boze meisjes. De vader van Grier, in het dagelijks leven football-coach, heeft zich opgeworpen als manager omdat de vele telefoontjes en mailtjes Nash van zijn normale leven afhielden.

Andere viners doen iets meer moeite voor hun succes. De broers Cody en Marcus Johns (respectievelijk 1,6 en 4,2 miljoen volgers) spenderen soms uren aan het maken van mini-films en investeren bescheiden bedragen in decorstukken en het reizen naar locaties. Zij hadden bij de oprichting van Vine in januari 2013 dan ook een bewuste strategie: groot worden met Vine en er geld mee verdienen. Zo plaatsen ze bijvoorbeeld bewust video's op rustige momenten, zodat ze sneller op de pagina met populairste vines van het moment konden komen. Toen dat voor de eerste keer lukte, nam het aantal volgers een vlucht.

Kunnen de meeste YouTube-sterren ook nog daadwerkelijk iets, Justin Bieber en Esmee Denters werden YouTube-sterren dankzij hun zangtalent, bij Vine lijkt alledaagsheid en lolligheid de sleutel tot succes. De Vine-sterren lijken niet over bijzondere talenten te beschikken, alhoewel knappe jongens het vooral goed lijken te doen bij de jonge meisjes.

Op YouTube is het moeilijk om te concurreren met de bekende youtubers, zeggen Cody en Marcus Johns, maar met Vine konden ze als het ware met het netwerk meegroeien. En met succes, met zijn eerste Vine-campagne verdiende Cody Johns rond de 20.000 dollar, waarmee hij zijn studie kon betalen. Hij heeft inmiddels een baan bij het sociale-mediamarketingbureau Niche, dat hem benaderde voor de campagne.

Ambassadeurs
De oprichters van Niche zagen de groeiende behoefte van merken om veel volgers of likes te krijgen op sociale netwerken als Vine en Instagram. Via YouTube, Twitter en Facebook kunnen ze gewoon advertenties inkopen, maar Vine en Instagram hebben nog geen advertentieruimtes. Via 'ambassadeurs', gewone mensen met veel volgers, kunnen merken toch aandacht voor hun foto's of video's krijgen.

Dat de tieners en twintigers gewiekst zijn en openstaan voor het te gelde maken van hun populariteit leert een blik op hun vinepagina's. Bijna alle viners in de top 20 vermelden specifieke contactgegevens voor zakelijke voorstellen op hun profiel. Logisch, want naast de flinke boterham levert het ook leuke snoepreisjes op. Zo werd Marcus Johns uitgenodigd voor de Oscars waar hij vines vanaf de rode loper mocht maken. En Lauren Giraldo maakte haar opwachting bij de Grammy's. Wat hen betreft is Vine het opstapje naar het grotere doel dat zij allen zeggen te begeren: een plek als beroemdheid óp die rode loper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden