AlbumrecensieMolassess

De stem van Farida Lemouchi legt contact met iets hogers en duisters, op de debuutplaat van Molassess ★★★★☆

Wat een kraker van een rocksong is het tien minuten durende gitaarfestijn The Devil Lives.

Molassess: Through the Hollow.Beeld Max Rovers

Natuurlijk klinkt Molassess op de debuutplaat aanvankelijk vooral als The Devil’s Blood. Molassess is een soort doorstart van de Eindhovense band van de in 2014 overleden Selim Lemouchi. Of liever: een eerbetoon aan het werk van die internationale cultheld en gitaarprofeet.

De volle, soms wat angstaanjagende vocalen van Farida Lemouchi, die niet voor niets ‘de stem van Satan’ wordt genoemd, maken psychedelische rocksongs als I Am No Longer onweerstaanbaar. Het is goed dat zij haar gaven inzet voor een band die het erfgoed van haar broer laat nagalmen. En dat doen de topgitaristen Ron van Herpen en Oeds Beydals ook: hun spel klinkt nog steeds fris en vooruitstrevend.

MolassessBeeld Ryanne van Dorst

Molassess zoekt ook nieuwe klankperspectieven, in bijvoorbeeld de morbide en heidense folk van het nummer Corpse of Mind. En wat een kraker van een rocksong is het tien minuten durende gitaarfestijn The Devil Lives, waarin Farida met haar magische vibrato werkelijk contact lijkt te leggen met iets hogers. En buitengewoon duisters.

Molassess

Through the Hollow

Heavy

★★★★☆

Season of Mist

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden