LuisterboekenHugo Blom

De stem van Dieuwertje Blok, misschien kunnen ze daar eens een prijs voor verzinnen

Beeld Sabine Van Wechem

Favoriet voer voor discussie: de literaire prijs. Maakt niet uit welke.

Als literaire prijzen ergens goed voor zijn  behalve dan voor de bankrekening van de winnaar – is het voor discussie. In een land waar discussie boven aan de piramide van Maslow staat, moet je er als jury dan ook voor zorgen dat je bij de nominaties een paar klinkende namen bij het grofvuil laat, en dat er bij het kiezen van de winnaar controverse op de loer ligt. Zelfs wanneer de prijzenuitreikerij niet in vaderlandse handen ligt, weten we er zelf nog een heuse discussie van te maken. Kijkt u voor de aardigheid maar even in de Twitterarchieven, daags nadat bekend was geworden dat Marieke Lucas Rijneveld de International Booker Prize in de wacht had gesleept voor De avond is ongemakWant hoe kon dat nou? Had zowel de recensent van NRC als die van de Volkskrant niet gezegd dat er niet meer dan respectievelijk twee en drie sterren af konden wegens inconsequenties, een vloedgolf aan viezigheid en leed en een overdaad aan metaforen? ‘Yeah, well, that’s just, like, your opinion, man’, zo spraken the dudes van de Booker Prize en deelden vijf sterren uit. 

Ik bevind me overigens in de veilige categorie ‘weet niet/geen mening’, want ik hoef alleen maar te luisteren naar Dieuwertje Blok die het boek twee jaar geleden al voorlas. Misschien dat ze daar in Engeland ook eens een prijs voor kunnen verzinnen, voor Dieuwertje Blok, want zo elegant als zij manoeuvreert door de metaforen en de vette viezigheid, zouden je oren bijna geloven dat je op de Elysese velden bent in plaats van in een ordinair weiland. Om even bij de stem te blijven: Blok is ook de vaste voorlezer van de romans van Elena Ferrante, en heeft dier onlangs verschenen roman Het leugenachtige leven van volwassenen ook alweer voorgelezen. Mocht dat ene controversiële tv-programma aan het eind van het jaar niet doorgaan – en ik kan daarvoor wel een paar redenen verzinnen – dan hoeven we ons over Dieuwertje geen zorgen te maken, die leest lekker door.

Beeld De Arbeiderspers

Controverse ook weer bij de bekendmaking van wat nog slechts de longlist is van de Boekenbon Literatuurprijs 2020, vanwege het ontbreken van een aantal grote namen. De Boekenbon Literatuurprijs? Ik vrees met grote vreze voor de winnaar en dan vooral voor diens bankrekening. Die krijgt geen 50 duizend euro overgemaakt maar een levensgrote boekenbon en zal gedwongen worden het bedrag geheel aan werk van niet-genomineerde collega’s uit te geven. Op de longlist staan vijftien titels, fictie en non-fictie door elkaar. Dat alleen al is voer voor discussie. Een van de genomineerden is het boek Waagstukken van Charlotte Van den Broeck, een van de twee Vlamingen op de lijst, die hiermee debuteerde als prozaschrijver na twee dichtbundels. Waagstukken is een mengeling van feit en fictie waarin Van den Broeck in dertien vertellingen het tragische lot beschrijft van architecten die zich van het leven beroofden na een bouwkundig fiasco. Overigens hing die daad niet per se samen met dat fiasco. Van den Broeck leest Waagstukken zelf voor, samen met nog twaalf professionele vrouwelijke voorlezers. Een mooi bouwwerk van stemmen.

Laatste prijs. Op 18 september worden tijdens Film by the Sea in Vlissingen de Storytel Awards uitgereikt, aan het beste luisterboek en de beste voorlezer. De longlist van tien titels en tien stemmen kwam tot stand op basis van data. Hoe vaak is er gedownload en hoe lang is er geluisterd? Heel interessant, want dat zegt niets over waardering, maar deze methode sluit deels menselijk falen uit en dat is welkom in controversiële tijden. Overigens niet helemaal, want na de eerste fase mochten luisteraars stemmen op hun favorieten. Waardoor de shortlist van titels nu bestaat uit Confettiregen van Splinter Chabot, voorgelezen door Rik van de Westelaken, Leven met wind mee van Jelle Hermus, voorgelezen door Jurjen van Loon en De meeste mensen deugen, geschreven en voorgelezen door Rutger Bregman. Als die laatste titel klopt, hoeven we ons over controverse in Vlissingen geen zorgen te maken.

Hugo Blom leidt u door de wereld van het luisterboek. Pjotr van Lenteren doet dat volgende week over jeugdboeken, Rob van Scheers praat u daarna bij over thrillers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden