De Staat: heer en meester in Paradiso

Wat is De Staat toch een geweldige band geworden, met een compleet unieke sound. Live in Paradiso overtreft de band zichzelf.

Zanger Torre Florim van De Staat, vrijdagavond in Paradiso Beeld Luuk Denekam

De harde rock blijft dansbaar dankzij de pakkende groove onder de liedjes.

De ogen van Torre Florim glinsteren als hij vrijdagavond om half negen het podium van een al tijden uitverkocht Paradiso betreedt. 'Hallo Amsterdam', roept hij een paar keer, alsof hij zelf niet kan geloven dat iedereen echt in afwachting is van het concert van zijn band. 'Wij zijn De Staat', vervolgt hij. Dan donderen de drums en klinkt er een van die heerlijk aanstekelijke riffjes waar De Staat al jaren in grossiert. Peptalk, het openingsnummer van het onlangs verschenen vierde album 0 is ook nu de ideale opener: 'we're gonna have some fun tonight', zingt Florim met zijn donkere bariton.

De stemming is gezet. Op een groot videoscherm achter de band is een grote cirkel te zien die verandert in spiraal of tunnel. Simpel maar doeltreffend. De hele avond zal het licht precies de juiste accenten aanbrengen in een optreden dat gaandeweg steeds grootser, meeslepender en hypnotiserender wordt.

De Staat, met (VLNR) Rocco Hueting (percussie, samples), Tim van Delft (drums), frontman Torre Florim, Vedran Mircetic (leadgitaar) en Jop van Summeren (bas) Beeld anp

Wat is De Staat toch een geweldige band geworden, denk je wanneer je een paar liedjes verder in Blues Is Dead wordt meegevoerd op een stevige rock-'n-rollgroove. Zompig als ZZ Top, stuwend als Status Quo, ouderwets en toch helemaal hedendaags. Want De Staat heeft langzaam een compleet uniek, op zichzelf staande sound ontwikkeld.

De eerste tekenen waren er zeven jaar geleden al, toen het debuutalbum Wait For Evolution verscheen. Ook toen al was er die pakkende combinatie van sterke riffs en harde ritmiek met daaroverheen de soms vervaarlijk donderende stem van Florim.

Maar waar De Staat voorheen nog wel eens leunde op de schouders van grote voorbeelden als Queens of the Stone Age, is vrijdag in Paradiso geen spoortje van epigonisme meer te bespeuren.

De drums van Tim van Delft boden steeds een klaterend, bijna Afrikaans aandoend fundament. Zijn ritmische klappen vuren de liedjes aan. En dan is er het knappe samenspel tussen toetsenist Rocco Hueting en gitarist Vedran Mircetic. Synths en gitaren kluwen ineen en brengen soms een sfeertje dat doet denken aan de muziek van David Bowie zo eind jaren zeventig.

Zoals tijdens een van de rustigste en fraaiste nieuwe nummers Time Will Get Us Too. De hoge tonen die Mircetic uit zijn instrument haalt in een wonderschone solo zouden van Robert Fripp kunnen zijn.

Heksendans

Nieuwe video van De Staat laat zich prachtig live uitvoeren.

De videoclip die eind september 2015 van het al twee jaar oude liedje Witch Doctor verscheen, ging gelijk de wereld over. Een door Studio Smack, Floris Kaayk en Torre Florim gemaakte animatie met Florim de medicijnman als middelpunt van een grote groep kale mannen die al rondjes om hem heen draaiend steeds groter leek te worden.

Dat moet live ook kunnen, dachten band en publiek. En zo speelt De Staat het liedje de laatste maanden steevast als aflsuiter. Florim neemt een plaatsje midden in de zaal. Als de muziek begint, beweegt het publiek in rondjes om hem heen. Vrijdag in Paradiso geeft dat van boven een schitterende aanblik. Alsof Florim de as is waaromheen een grote molensteen draait.

De Staat zal nog lang aan deze uitvoering van Witch Doctor vastzitten, maar dat is van later zorg.

Maar tijd om alles in te laten werken geeft De Staat Paradiso niet. De band davert in marstempo verder in Systematic Lover. Florim toont zich heer en meester over zaal en band. In Help Yourself was hij al even met zijn rug naar het publiek gaan staan, een videocamera recht op zijn gezicht gericht. Natuurlijk, een heel eenvoudig trucje, maar het werkte om zo de volle, enthousiaste zaal op het scherm terug te zien.

En natuurlijk is het in de toegift wachten op de imitatie van dat andere visuele hoogstandje: de videoclip van het liedje Witch Doctor (zie kader). De immense circlepit die om Florim in beweging komt als hij aan het eind van Sweatshop van het podium de zaal instapt, is prachtig.

Een finale ook van een concert waarmee De Staat zichzelf overtrof. Florim en zijn mannen hebben er lang aan gewerkt, maar zijn nu echt op hun hoogtepunt. 0 is een ijzersterk eigenzinnig album. Stevig en toch luchtig. Harde rock die steeds dansbaar blijft doordat De Staat altijd een pakkende groove onder de liedjes stopt. Daarmee onderscheidt de band zich ook internationaal van de meeste rockgroepen. Live klinkt alles in Paradiso vrijdag zelfs nog voller en beter en krijgt De Staat iets ongenaakbaars.

12/2, Paradiso, Amsterdam, 18/2, Vera, Groningen 19/2, Hedon, Zwolle, tournee.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.