De spraakmakende reclames van de Superbowl

De New York Giants hebben vannacht de 46ste editie van de Super Bowl gewonnen, het sluitstuk van het American football-seizoen. Maar dat is niet het enige gesprek bij de koffieautomaat vandaag. Tijdens de Superbowl gaat het namelijk bijna evenveel over de reclames als over de sport. Er zijn zelfs Amerikanen die alleen kijken om de commercials...

Still uit de Pepsi-reclame met Elton John.

Adverteerders pakken groots uit. Dit jaar kluste weer een hele roedel sterren bij voor de reclames, David Beckham was te zien in onderbroek, Jerry Springer, Jay Leno en Clint Eastwood in autoreclames en Elton John cashte bij Pepsi. Alles om in 30 seconden een onuitwisbare indruk op de consument achter te laten.

Een tijdslot van 30 seconden kost de adverteerder maar liefst 3.5 miljoen dollar. Dit wordt niet alleen betaald voor de 30 seconden zendtijd tijdens dit mega-televisie-evenement, maar ook voor de hele hype eromheen. Achteraf worden alle commercials nog eens uitgebreid teruggekeken via YouTube en besproken via sociale media.

Bekijk de spraakmakende reclames van 2012 hier:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden