De spanningsboog blijft strak gespannen op vierde album Kapok

Op zijn vierde album pakt het trio Kapok alles anders aan. Het vaste instrumentarium (hoorn, gitaar en drums) dat Kapok tot zo'n oorspronkelijk jazztrio maakte, is losgelaten. Met een flinke partij elektronica trokken Morris Kliphuis, Timon Koomen en Remco Menting naar het Franse Mirabel-aux-Baronnies en sloegen aan het improviseren.

Mirabel is het prachtige resultaat. Alles klinkt anders dan op de voorgaande albums, alleen het gedreven zoeken naar nieuwe harmonieën en structuren is gebleven. Wennen is het wel, want de hoorn (of kornet) van Kliphuis is niet meer in elk nummer aanwezig. Koomens gitaar evenmin. Liever kruipen ze achter nieuwe elektronische speeltjes en dagen ze elkaar uit met schurende soundscapes.

Mirabel is het resultaat van vele improvisatiesessies die tot bijzondere klankbeelden leiden. Soms een beetje zweverig, zoals in Exit. Maar net als je gedachten weg dreigen te glijden, klinkt er een sprankelende gitaarmelodie en begint Kliphuis vanuit de tenen te blazen.

Nooit blijft het trio ergens lang in hangen, de spanningsboog blijft strak gespannen.

Jazz

Kapok

Mirabel

Kerfstok/Bertus

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.