De sleutelrol van een drol

Vernon God Little speelt in het Texaanse stadje Martirio, 'de barbecuesaus-hoofdstad van de wereld'. Op een dag schiet Vernons vriend, een Mexicaanse jongen genaamd Jesus, zestien klasgenoten dood en pleegt daarna zelfmoord. Wist Vernon van Jesus' plannen? Was hij betrokken bij de voorbereidingen? Eén ding staat voor Vernon vast: men is op zoek naar een skate-goat.

Bij de sectie wordt ontdekt dat Jesus een zijden damesslipje droeg. Dit roept onmiddellijk de verdenking op van een homoseksuele band tussen Vernon en Jesus, en ook doen verhalen de ronde als zou het hier gaan om een 'slipjescultus' of iets anders onbegrijpelijks, maar heerlijk smeuïg sensationeels.

Dus wordt Vernon ondervraagd door Vaine Gury, een dikke, van diverse onderkinnen voorziene vrouwelijke deputy-sheriff, die tijdens het verhoor ononderbroken barbecue-ribs eet en daarbij rijkelijk saus over haar naambadge morst.

Even later neemt sheriff Pokorney de ondervraging over, en na te hebben vastgesteld dat Vernon een gewone jongensonderbroek draagt, vrij van suspecte remsporen ('certain practices can loosen a man's pitoota'), concludeert hij: 'Dus je bent een normale jongen, niet? Je houdt van auto's, wapens, meisjes? Eens zien of dat waar is. Hoeveel openingen heeft een meisje waar je meer dan één vinger in kunt krijgen?' (Vernons antwoord, 'twee', blijkt fout).

Zo zet Pierre - uit Britse ouders onder de naam Peter Finlay geboren in Australië, jarenlang woonachtig in Mexico en thans Iers ingezetene - al in luttele bladzijden de sfeer neer van het conservatieve, in zichzelf gekeerde stadje Martirio en zijn bevolking. Hier spreekt Vernon over zijn moeders beste vriendin: 'Ze is dikker dan Mam, dus Mam voelt zich prettig in haar gezelschap. Mams andere vriendinnen zijn slanker. Het zijn niet haar beste vriendinnen.'

In de dagen die volgen, wordt Vernon het middelpunt van aller belangstelling in Martirio. Politie, het justitiële apparaat en vooral de media zien in hem een zeldzame gelegenheid tot faam. Met name Eulalio 'Lally' Ledesma, een elektriciën die zich uitgeeft voor CNN-verslaggever, grijpt zijn kans. In de hoop een scoop te krijgen, papt hij aan met Vernons moeder, die meer in koelkasten en fastfood lijkt geïnteresseerd dan in haar zoon en bovendien niet echt in diens onschuld gelooft.

Ondertussen worstelt Vernon met het belastende materiaal dat in zijn omgeving is te vinden. De van internet gedownloade seksfoto's van geamputeerde modellen bijvoorbeeld, die niet voor eigen gebruik zijn, maar voor een oude man, die ze ruilt tegen stuff. Of de twee LSD-hits die bestemd zijn voor de beeldschone Taylor Figuera, met wie Vernon een '21 woorden lange relatie' heeft gehad. En natuurlijk de lingeriecatalogus van zijn moeder, waarvan hij hoopt dat ze nooit zal proberen de pagina's 67 en 77 te openen, 'want je weet hoe het gaat'.

Ernstiger dan dit alles is het pistool van Vernons vader, dat de vingerafdrukken van zoonlief bevat. Daar zouden politie en jury weleens een heel verkeerde indruk van kunnen krijgen.

Een van de aardige dingen aan Vernon Little is dat hij niet alleen goedgebekt is, maar dat het lang onduidelijk blijft of achter de superieur-brutale toon van deze 15-jarige nu een gekwelde ziel of een geharde cynicus schuilgaat. Vrijwel onmiddellijk kunnen we constateren dat Vernon tegenover de autoriteiten nooit het achterste van zijn tong laat zien, maar hoe zit het met zijn oprechtheid tegenover de lezer? Die wordt lange tijd in onzekerheid gehouden over wat nu precies Vernons rol in het drama is geweest, maar dat komt de spanning van het boek wel ten goede.

Terwijl om hem heen een waar media circus wordt opgebouwd, compleet met televisieploegen, websites en wat al niet, heeft Vernon zijn zinnen gezet op een ontsnapping naar Mexico, bij voorkeur in het gezelschap van Taylor Figuera. Daar lijkt het ook inderdaad van te komen, maar zoals zovelen heeft ook Taylor een eigen belang waar het Vernon betreft.

Wanneer Vernon gevangen wordt gezet en uiteindelijk zelfs in death row belandt, bereikt het mediacircus een hoogtepunt in de vorm van een reality show, waarbij het kijkende publiek zich kan uitspreken over de vraag wie er vandaag eens aan de beurt moet komen om zijn dodelijke injectie te ontvangen. De ontknoping is passend: een fraai staaltje kitsch-drama waarin een sleutelrol is weggelegd voor - er valt niets mooiers van te maken - een drol.

Vernon Gregory Little is niet de beroerdste nazaat die befaamde Amerikaanse angry young men als Huckleberry Finn en Holden Caulfield zich kunnen wensen. Maar hoe moet dat nu straks in de vertaling met lokale krantenkoppen als 'Stool's Out!' en 'Old Familiar Feces'?

DBC Pierre: Vernon God Little.
Faber en Faber, import Penguin Benelux; 279 pagina's; euro 12,65.
ISBN 0 571 21173 0.
DBC Pierre treedt op tijdens het Crossing Border Festival in Den Haag (12-16 november).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden