Review

De sketches zijn op z'n zachtst gezegd matig

Hoe geslaagd zijn de speciale kerst- en oud-en-nieuwspecials van de vaderlandse cabaretiers? De Volkskrant bekeek ze met - disclaimer! - milder gemoed dan anders.

null Beeld -
Beeld -

Karin Bloemen komt op in een jurk met een afbeelding van Maria en het kindeke Jezus en er dansen vier Kerstmannen om haar heen. Dit is al de vierde kerstshow van de diva, die eigenlijk het hele jaar door met fantastische kostuums doet denken aan een uitbundig opgetuigde kerstboom.

Bloemen heeft een goede neus voor het betere alternatieve kerstrepertoire, zoals Somewhere uit West Side Story. Dan schakelt ze soepel van intiem naar ontroerend overdonderend. Ook de finale, The State of Independence van Donna Summer, is majestueus.

Haar gasten stellen dit keer teleur. Dat geldt niet voor Leona Philippo met haar krachtig-roestige Motown-stem. Maar wel voor Irene Moors en ex-RTL-nieuwslezeres Margreet Spijker. De eerste verveelt ons met een klungelig gebracht verhaal over een mislukt kerstdiner en een bibberig gezongen lied over haar vader, de tweede wordt door de tekstschrijvers opgezadeld met een zouteloos jaaroverzicht.

Ook de sketches van Bloemen zijn dit keer op z'n zachtst gezegd matig. Wat waren we gelukkig naar huis gegaan met een puur liedjesprogramma van drie kwartier van Bloemen met Leona Philippo aan haar zijde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden