Recensie Het leven an sich

De Partizanen. Beeld Sjoerd Derine

Het leven an sich

Cabaret

*****

Door De Partizanen, regie Floris van Delft.

21/2, De Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 3/6.

In een Zomergasten-achtig interview blikt de helft van het eens zo succesvolle komische duo De Partizanen terug op hun derde voorstelling Het leven an sich uit 2019, twintig jaar geleden alweer. Dat waren nog eens spannende, veranderende tijden!

Laat het maar aan De Partizanen over om de overtreffende trap van het droste-effect te bestijgen: in hun nieuwe voorstelling gaat het over die voorstelling, en ook dáár gaat het weer over. De sketches waarmee Thomas Gast en Merijn Scholten commentaar leveren op de moderne mens, de maatschappij en hun eigen cabaret, zijn stuk voor stuk slim, origineel en hilarisch.

Of ze nu miscommunicatie op WhatsApp ridiculiseren, de gekte op de huizenmarkt of een klant die verhaal komt halen bij de bakker: het staat allemaal in dienst van een groter geheel. De boze seksist met een hoog stemmetje die wil meeliften op de emancipatiegolf en zijn recht opeist om de letter s toe te voegen aan lhbti-etc., debatterende politici die elkaar minutenlang via spitsvondige oneliners verwijten dat het te weinig om de inhoud gaat: met elk stukje absurdisme laten Gast en Scholten zien hoe weinig deze wereld nodig heeft om te verworden tot een oppervlakkige klucht waarin het vooral om ‘een goed verhaal’ gaat.

Welk gewicht kunnen zij als cabaretiers nog in de schaal leggen om het publiek de ondraaglijke lichtheid van het bestaan onder ogen te laten zien? ‘Het echte leven, daar komen mensen niet voor naar het theater.’

Het langzaam ontsporende vraaggesprek met Thomas Gast houdt de boel bij elkaar. Als interviewer Gijs Groenteman, van de Volkskrant-podcast Met Groenteman in de kast, naar De Partizanen gaat kijken, zal zijn mond openvallen van verbazing, zó goed is zijn karakteristieke stemgeluid geïmiteerd. Maar elk ander typetje in deze voorstelling verdient bewondering, net als de muziek, het decor en het licht. Met Het leven an sich hebben Thomas Gast en Merijn Scholten de ultieme tijdgeestconference gemaakt.