OmslagSereen landschap
De serene houtsneden van Ray Morimura zijn in trek als boekomslag en telefoonhoes
Sereen landschap kan diverse doelen dienen.
De ‘invisible hand’ is een befaamd geworden metafoor van de Schotse moraalfilosoof en econoom Adam Smith (1723-1790): een verbeelding van de gedachte dat het streven naar individueel belang ongemerkt het algemeen belang dient – een filosofische onderbouwing van het principe van de vrije markt, eind 20ste eeuw in het tijdperk van Thatcher en Reagan populair geworden onder het adagium ‘greed is good’.
In 2000 heeft de Amerikaanse ontwerper Emily Mahon dat denkbeeld gevisualiseerd in het omslag van de Penguin Modern Library-editie van Adam Smiths hoofdwerk The Wealth of Nations (1776), waarin ze de onzichtbare hand inmonteerde in een landschap met rijstvelden en overvliegende kraanvogels van de Japanse kunstenaar Ray Morimura.
Yasunari Kawabata: Sneeuwland
Illustratie Ray Morimura.
Ontwerp DPS Design & Prepress Studio.
Meulenhoff; € 18,99.
Zonder hand keert hetzelfde landschap nu terug op een werk van een heel ander kaliber: Sneeuwland, de klassieke roman van de Japanse Nobelprijswinnaar Yasunari Kawabata, die in 1947 verscheen onder de titel Yukiguni en een internationale bestseller werd. Het is de tiende druk van de uit 1962 stammende vertaling door Cornelis Ouwehand, die naast Het gouden paviljoen van Yukio Mishima nog vijf andere romans van Kawabata vertaalde en daarvoor in 1985 met de Martinus Nijhoff Prijs werd bekroond.
De afbeelding is hier helemaal op haar plaats. Ray Morimura liet zich inspireren door hetzelfde berglandschap als dat waarin Kawabata’s wrange liefdesdrama zich afspeelt. Zijn houtsnede heet Houses in Tamugimata, een verwijzing naar de bergachtige regio in het noorden van het eiland Honshu, die Ouwehand in zijn inleiding preciseert: ‘Vanaf december tot diep in maart houdt de sneeuw hier, in dit ‘sneeuwland’, het hele leven in zijn witte ban gevangen.’
Ray Morimura werd in 1948 in geboren in Tokio. Met het oog op de Amerikaanse markt heeft hij zijn oorspronkelijke voornaam Rei aangepast. Zijn serene houtsneden, vaak in vogelperspectief en met titels als First Snow, Now and Zen en Temple in Snow, zijn in de VS ook in trek als telefoonhoezen.