De schoonheid van oneffenheden

‘Kom we gaan een plaatje draaien’, zegt Ziya Ertekin. Op zijn Rotterdamse balkon heeft hij een uur lang verteld over zijn grote passie, het verzamelen van 78-toerenplaten – de oudste versies van de grammofoonplaat, gemaakt van schellak of bakeliet....

‘De schoonheid van oneffenheden’ is wat Ertekin (38) zo aanspreekt in deze vaak stokoude muziek. ‘Het voelt, wanneer je zo’n plaat opzet, soms echt alsof de wereld toen langzamer draaide. Verdorie, krijgt de pianist nog een rondje solo, terwijl je denkt dat er dan een zangpartij hoort te komen, geconditioneerd als je bent. Maar ze hadden toen nog alle tijd, er stonden in die tijd nog geen a & r managers mee te loeren.’

Die muzikale vrijheid is terug te vinden op de gisteren gepresenteerde cd die Ertekin als dj Blue Flamingo samenstelde: Blue Flamingo 78 r.p.m. Ertekin heeft het album onderverdeeld in drie mixen van stijlen: jazz-exotica uit de jaren dertig, muziek uit de Cariben uit de jaren dertig en veertig en mambo’s en rumba’s uit de jaren vijftig.

Van huis uit modeontwerper, was Ertekin altijd al verslingerd aan muziek en verzamelde eerst oude grammofoonplaten. ‘Ik dook steeds verder het verleden in en kwam uit op de 78-toerenschijven. De wereld van verzamelaars is veel menselijker dan die van vinylverzamelaars. Ik heb een internationaal netwerk van verzamelaars om me heen en het is ook een kwestie van elkaar wat gunnen. Alleen blues, een markt die volledig is opgeëist door babyboomers, daar doe ik niet zo veel mee.’

Ertekin bouwde zijn verzameling op door urenlang snuffelen op rommelmarkten: ‘Door stapels Johnny Jordaan heen om die ene mooie plaat te vinden’. Hij krijgt zo af en toe ook een hele collectie aangeboden. ‘Sinds ik zelf verzamel heb ik veel bejaarde vrienden. Zij willen graag dat hun collecties na hun dood in handen van echte liefhebbers blijven. Wat deze verzamelaars gemeen hebben, is dat ze allemaal iets met hun kennis willen doen. Of ze gaan er over schrijven of ze zetten het op cd of ze worden dj, zoals ik. Niemand wil zijn collectie voor zichzelf houden.’

Ertekin reisde als Blue Flamingo al het land door voordat hij op het idee van zijn cd kwam. Anders dan de vele compilaties met 78-toerenopnamen die de laatste jaren verschenen, is Blue Flamingo 78 r.p.m. geen verzameling obscuriteiten. Ertekin wilde het nog niet ingewijde publiek een handreiking bieden, en vooral een vermakelijke, dansbare cd samenstellen. ‘De drie mixen op deze cd bieden een ingang in stijlen. Dit is de muziek die ook als dj draai. Ultieme dansmuziek hoor, maar dan wat ouder.’

Bekendere namen als Duke Ellington en Big Maybelle staan gebroederlijk naast het orkest van Lionel Belasco. In het begeleidend schrijven bij de cd vertelt de dj hoe hij naar Trinidad afreisde op zoek naar muziek van Belasco.

‘Ik keerde met slechts tien platen terug, maar leerde wel heel veel over de muziek door de mensen die ik ontmoette.’ Behalve een speurneus blijken goede communicatieve vaardigheden een vereiste voor het opbouwen van een mooie collectie. Ertekin heeft mooie herinneringen aan bijvoorbeeld Cuba.

‘Ik logeerde er in een pension, en de uitbater kwam met een stapel handdoeken. Drie voor mij, de rest voor de ‘chicas’, gewend als hij is aan het sekstoerisme. Toen ik zei dat ik voor de muziek kwam, ontdooide hij. Niet voor de nieuwe reggaeton of Buena Vista Social Club-achtige muziek, maar voor de habanera van begin 1900. De man begon honderduit te vertellen, zeker toen hij zag dat ik iedere dag met een gelukzalige blik in mijn ogen en een stapel platen terugkeerde. Hij nodigde zijn hele familie uit, en allemaal namen ze muziek mee. Ik wilde eigenlijk archeoloog worden, en zo voel ik me dat toch een beetje. Een schatgraver.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden