De publieke omroep houdt wel van klassiek

De programma’s op Radio 4 zijn niet oppervlakkig. Wel bedienen ze een breed publiek, en zo hoort het ook...

Programmamaker Thijs Bonger schrijft (Trouw, 10 september) over zijn radiostation de Concertzender. Ik kan mij goed voorstellen dat gedreven liefhebbers pijn hebben van de beslissing die de publieke omroep in 2009 heeft genomen om de Concertzender los te laten. De argumenten die hij opvoert in het artikel doen vermoeden dat de publieke omroep hierin niet goed heeft gehandeld, maar stroken niet met de werkelijkheid. Als directeur NPO Radio was ik nauw bij dit proces betrokken en wil ik graag tekst en uitleg geven.

De publieke radio stelt zich tot taak de Nederlandse muziekcultuur te steunen en doet dit met verve en succes. De term ’popularisering’ is echter volstrekt verkeerd gekozen, gezien de keuzes die omroepen maken voor hun programma’s. De luisteraar hoort muziekcultuur in de volle breedte. Van nieuwe Nederlandse klassieke componisten tot Bach, van Go back to the Zoo tot The Beatles.

Professionele muzieksamenstellers zoeken daarbij altijd naar de voor de luisteraar juiste balans, zodat we zowel de gedreven expert als de geïnteresseerde liefhebber met ons aanbod kunnen bereiken. Door professioneel te programmeren, weten we met publieke radio bijna zeven miljoen luisteraars te bereiken. En zo hoort het ook, want publieke radio is voor iedereen.

De publieke omroep heeft tien jaar lang het initiatief van de Concertzender gesteund. Daarmee is veel geld gemoeid geweest. Thijs Bonger spreekt over 500.000 euro per jaar en noemt dat een schijntje. Radio is een relatief goedkoop medium en dit bedrag afdoen als een fooi is een opmerking die ik niet voor mijn rekening zou willen nemen.

De Concertzender is een vrijwilligersorganisatie. De publieke omroep draagt de zender een warm hart toe en heeft de organisatie gesteund met de ambitie dat de investeringen tot een professionaliseringsslag zouden leiden en met de intentie dat de zender een volwaardige plek in het totale aanbod van het portfolio van publieke radio zou krijgen. Dat is helaas niet gelukt. Uiteindelijk heeft de publieke omroep na veel discussie over visie en ambities met betrokkenen besloten de financiële steun aan de zender stop te zetten. Tot zover de geschiedenis.

De Concertzender zou een gapend gat achterlaten in het radiolandschap, omdat de zender jaarlijks honderden liveopnames van concerten uitzendt. De publieke radio zou livemuziek verwaarlozen. Dat bestrijd ik. De publieke radio is onlosmakelijk verbonden aan de live muziekcultuur in Nederland. Radio 4 doet uitgebreid verslag van wat er zich op de Nederlandse en internationale podia afspeelt. De klassieke publieke zender registreert jaarlijks meer dan driehonderd klassieke concerten en draagt met de eigen concertseries, zoals de Vrijdag van Vredenburg, de Zaterdagmatinee en het Zondagmiddagconcert, een belangrijke steen bij aan de Nederlandse klassieke muziekcultuur.

De luisteraar, die vaak niet in de gelegenheid is om bij een concert of festival aanwezig te zijn, krijgt via Radio 4 een rijkdom aan klassieke livemuziek in alle schakeringen gepresenteerd. Op de soul- en jazzzender Radio 6 hoort de luisteraar veel livemuziek, bijvoorbeeld van het North Sea Jazz Festival. De publieke popzender 3FM doet verslag van alle belangrijke muziekfestivals in Nederland en daarbuiten. Daarnaast geeft de zender met ’Serious Talent’ nieuw talent een kans om zich te profileren. Elke ochtend als ik in Hilversum arriveer hoor ik bij Giel een band of artiest live spelen. Letterlijk op de gang bij de studio van 3FM. Gevestigde namen, maar vooral veel nieuwe talenten die een weg naar de luisteraar via 3FM vinden.

Als radioman en muziekliefhebber wens ik de Concertzender een lang en mooi leven toe. En dat de zender door grote groepen luisteraars gewaardeerd wordt – want dat maakt een zender uiteindelijk de moeite van publiek geld waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden