Recensie Theater

De prekerige toon, Bijbelse beeldspraak en het geweld maken ‘De knettergekke wereld achter het raam’ zwaar (twee sterren)

Van Ad de Bont, door De Toneelmakerij en Trouble Man, regie Paul Knieriem. Gezien: 22/9, Theater De Krakeling, Amsterdam. Tournee t/m 25/11.

De knettergekke wereld achter het raam Beeld Volkskrant/Sanne Peper

Nee, dit is geen gezellige jeugdvoorstelling over de knotsgekke avonturen van een sympathieke raamprostituee. De knettergekke wereld achter het raam (8+) van De Toneelmakerij en Trouble Man (Sadettin Kirmiziyüz) gaat over twee in eerste instantie kleurloze ei- of zaadcellen die achter een raampje zitten en moeten kiezen voor een kleur, God en wereld. Die keuzen lijken onschuldig, maar de gevolgen van die keuzen zijn dat allesbehalve. Als rood meisje word je bijvoorbeeld in een gele wereld zeer argwanend aangekeken. In alle andere werelden gaat het er evenmin zachtzinnig aan toe. Wat dat betreft lijken ze precies op de onze.

Ad de Bont schreef een nogal sombere en verbeten tekst over de uitsluitingsmechanismen waar vreemdelingen mee te maken krijgen. Door abstracte personages – rood meisje, gele wereld, blauwe jongen, witte wereld – te gebruiken, stijgt het verhaal uit boven de dagelijkse actualiteit. Maar de prekerige toon, Bijbelse beeldspraak – ‘kind van het licht’, ‘baarlijke duivel’ – en een overdaad aan racistisch gemotiveerd geweld, maken de voorstelling zwaar op de hand. De gekleurde kinderen worden etnisch geprofileerd, van terrorisme verdacht en vernederd: ‘Je stinkt!’. Gelukkig lijken ze tegen een stootje te kunnen. Toch had wat meer verbeeldingskracht hier niet misstaan.

Aan het slot wordt het nog even echt spannend als de kinderen worden opgejaagd in een scène die zo uit The Hunger Games had kunnen komen. Spelers Jessie Wilms en Kirmiziyüz, geregisseerd door Paul Knieriem, roepen dan met weinig woorden een complete (verziekte) wereld op. Sowieso lukt het ze om met geanimeerd spel, rap schakelend tussen allerlei emoties, hun personages in die knetterracistische wereld enige lucht en humor mee te geven. Die werden anders node gemist.