TestPolestar 1

De Polestar 1 is de Rivella onder de automobielen: beetje vreemd, maar wel lekker

Beeld Polestar

Polestar is door moeder Volvo als apart merk in de markt gezet om volledig elektrische auto’s te maken. Het eerste model heeft, heel rebels,toch een benzinemotor.

De Polestar 1 is een overbodige auto. Meer dan 600 pk. Meer dan 2.300 kilogram. Een vrachtwagenkoppel van 1.000 newtonmeter. Geschikt voor vier personen, maar de achterpassagiers mogen niet langer zijn dan 1 meter 20, anders past het niet. Een prijs van bijna 160 duizend euro, in een tijd waarin de economie haar diepste duik maakt. Maar het vreemdste is nog wel dat Polestar een merk voor volledig elektrische auto’s wil zijn. Dus hebben ze van hun eerste model een hybride gemaakt, met een benzinemotor. Wat moet de wereld hier nu weer mee?

Je kunt ook anders naar de Polestar 1 kijken. Polestar was eerst een sublabel van Volvo, dat tamelijk makke wagens van het Zweedse merk oppimpte tot meer sportief geachte modellen, een beetje zoals AMG ooit van Mercedes-taxi’s autobaanraketten maakte en Alpina BMW’s een boost gaf. Drie jaar geleden werd Polestar, net als Volvo in Chinese handen, als een apart merk in de markt gezet. Het doel is dat Polestar volledig elektrische auto’s gaat maken. Het eerste model, de Polestar 1, houdt zich heel rebels meteen al niet aan die afspraak. Want benzinemotor.

Om te laten zien dat ze bij Polestar meer kunnen dan setjes betere remklauwen en schokbrekers monteren, moest de eersteling iets bijzonders worden. Een vaandeldrager die toont waartoe het jonge merk in staat is, zowel qua ontwerp als prestaties. Om de auto licht te houden, zijn grote delen van de carrosserie gemaakt van kunststof versterkt met koolstofvezel. Bij een auto van 2.300 kilo lijkt hier sprake van onnavolgbare Zweeds-Chinese humor, maar anders was het geheel nog bijna 250 kilo zwaarder geworden. Dankzij het carbongebruik is de bovenzijde van de Polestar 1 relatief licht gebleven en zit het meeste gewicht onderin, waardoor ie beter stuurt.

In de kofferbak is een complete stekkerdoos zichtbaar van het elektrische systeem. Beetje zoals je bij sommige Ferrari's de V12 achterin kunt zien liggen, maar dan meer anno 2020.Beeld Polestar

De reden dat de auto toch nog extreem veel weegt, komt onder meer door het flinke accupakket dat erin ligt. De Polestar 1 is een hybride en meestal moeten deze auto’s het doen met een relatief kleine accu, die de wagen een kilometer of 50 volledig elektrisch laat rijden. Het pakket in de 1 is 34 kilowattuur en dat was enkele jaren geleden ongeveer de standaard voor volledig elektrische auto’s waar geen Tesla op stond. Door de grote accu komt deze hybride ruim 100 kilometer ver op een volle lading en kan er in theorie dus grotendeels elektrisch worden gereden. Als dat tenminste een beetje rustig gebeurt; wanneer er veel vermogen wordt gevraagd, springt de benzinemotor bij.

Het voordeel van deze ontwerpkeuze is dat de Polestar 1 in theorie redelijk klimaatvriendelijk is, zeker omdat er ook kan worden snelgeladen en er onderweg dus niet eindeloos gewacht hoeft te worden. De benzinemotor maakt echt lange afstanden in korte tijd bereikbaar. Toch een wat vreemd compromis: met een nog iets grotere accu had het model volledig elektrisch kunnen zijn, zonder nog veel zwaarder te worden. Dat er ook een benzinemotor is gemonteerd, is vermoedelijk om de doelgroep te laten zien dat het nieuwe merk elke aandrijftechnologie onder de knie heeft. We hebben hier dus niet te maken met een veredelde tuner die ook maar eens een e-auto in elkaar heeft geknutseld, wil Polestar zeggen.

Dat is gelukt. De Polestar 1 rijdt geweldig, al is dat nauwelijks een prestatie voor dit geld. Wat hem aantrekkelijk maakt, is de bescheidenheid van het ontwerp. Behalve de gele remklauwen is er weinig kijk-mij-eens-even aan deze auto, anders dan bij veel andere snelle auto's.  

 Sneller dan 180

Waar Volvo al zijn nieuwe auto’s, ook de sportief geachte modellen, begrenst op 180 kilometer per uur, kent Polestar deze beperking niet. Dus kan de 1 maximaal 250 kilometer per uur. Ook de volledig elektrische modellen zullen straks niet worden begrensd, al zijn snelheden van boven de 130 onzinnig, omdat de accu door de enorme toename van het benodigde vermogen heel snel leeg is en het laadtijdverlies vele malen groter zal zijn dan de eventuele tijdwinst. Die onbegrensde topsnelheid is, zeker in Nederland, dus vooral een marketingdingetje dat we maar snel moeten vergeten.

De Polestar 1 heeft een glazen dak. Geeft gevoel van ruimte, maar levert in de zomer ook veel warmte op, waardoor de airco er flink aan moet trekken. Vermoedelijk nog een reden om van de auto een hybride te maken, want de accu zal hierdoor een stuk sneller leeg zijn.Beeld Polestar

De 1 is een prachtige verschijning, zegt ook de Volkskrantjury van ontwerpers en autokenners, die het ontwerp vorig jaar tot Allerbegeerlijkste uitriep. ‘Het allermooiste zijn de zachte glooiingen bij de heup, als een perzikhuidje dat je steeds maar wilt aanraken’, aldus de jury over de coupé, een steeds zeldzamer verschijningsvorm op de weg. Heerlijk nerdig is de meterkast in de kofferbak, waar in feloranje kabels en stekkers voor de elektrische aandrijving zichtbaar zijn, afgeschermd door plexiglas. Dit is het e-equivalent van de V12 onder een glazen Ferrari-afdakje.

Polestar heeft met zijn eerste auto laten zien dat het alles in huis heeft om een ‘echt’ automerk te worden. Toch kijken we vooral uit naar de Polestar 2, die in de zomer verschijnt. Dit is wel een volledig elektrische auto, bijna even fraai gestyled, die de concurrentie moet aangaan met Tesla. Dit zegt elke autofabrikant die een elektrische auto heeft gebouwd. Maar als de 2 even goed is als zijn half-fossiele voorganger, maakt Polestar een goede kans.

Specificaties

Gereden Polestar 1

Vanafprijs € 159.500

Accu 34 kilowattuur

Maximaal vermogen 441 kilowatt op vier wielen

Actieradius (elektrisch, theoretisch) 124 km

Topsnelheid 250 km/u

LXBXH 459 x 195 x 135 cm

Gewicht 2.350 kg

Stekkerdoos alternatief.Beeld Polestar

Renault trekt zich grotendeels terug uit China, ’s werelds grootste automarkt
Renault kondigde dinsdag aan zich terug te trekken uit een alliantie met de Chinese automaker Dongfeng en vertrekt hiermee goeddeels uit de grootste automarkt ter wereld. Met deze stap komt de Franse autofabrikant meer en meer alleen te staan.

Column – Ook auto’s willen tijdens de lockdown de straat op. Maar, vraagt columnist Sheila Sitalsing zich af: wie ziet ze nog? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden