PODCASTRECENSIEMurder in Hollywoodland

De podcast Murder in Hollywoodland brengt het groezelige Hollywood uit de twenties tot leven ★★★★☆

De Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: Murder in Hollywoodland, een zesdelige serie over de onopgeloste moord op een filmregisseur in 1922.

null Beeld Murder in Hollywoodland
Beeld Murder in Hollywoodland

Als een bediende op 2 februari 1922 het lichaam van de doodgeschoten filmregisseur William Desmond Taylor aantreft, belt hij niet eerst de politie, maar de studio waar Taylor voor werkt. Het tekent de oppermacht van de filmindustrie in de stomme era.

De zesdelige podcast Murder in Hollywoodland brengt precies dat tijdperk, haast vergeten, in rijk detail tot leven, door deze cold case te ontvouwen.

Was de dader Taylors voorlaatste bediende, die hem bestal en spoorloos verdween? Was het de dominante moeder van kindsterretje Mary Miles Minter, die Taylor de schuld gaf van haar dochters liefdesobsessie met de veel oudere regisseur? Of tekenende Taylor zijn eigen doodvonnis toen hij probeerde zijn goede vriendin, de verslaafde filmster Mabel Normand, te beschermen tegen haar dealers?

Dit verhaal heeft alle ingrediënten voor een geslaagde film noir. Toch is het even inkomen. De podcast schiet heen en weer in de tijd, en tussen de biografieën van de betrokkenen. Er worden zo veel verschillende personages geïntroduceerd, dat de luisteraar gaat verlangen naar een karakterlijst, zoals je die voorin een grote Russische roman vindt (toch even terugbladeren).

Maar er is alle reden om vol te houden. Het geheel is geslaagd, ook omdat acteur en presentator James Remar door het naspelen van sleutelmomenten uitstijgt boven droge reconstructie.

De moord op Taylor, toen een grote naam, kan niet los worden gezien van de tijd waarin die plaatsvindt. Film is in de jaren twintig het terrein van onaantastbare studiobazen en stille, glamoureuze sterren. Tegelijkertijd is Hollywood een groezelige onderwereld. Mensen komen erheen om hun oude levens, vaak vol problemen, achter zich te laten – niet zelden met een nieuwe naam en een nieuw levensverhaal.

Succes is slechts weinigen gegund. De rest belandt tussen wal en schip en raakt verslaafd of wendt zich tot criminaliteit. Een groep conservatievelingen ziet in Hollywood, zowel op het scherm als daarbuiten, de morele aftakeling van het land. Censuur is hun wapen. Het liefst zouden deze moralisten kinderen uit de bioscoop weren. Het laatste wat de ‘filmkolonie’ nu kan gebruiken, is een nieuw schandaal.

Daarom komt het de openbaar aanklager, de studiobazen en de andere verdachten wel goed uit dat iedereen na de moord naar Taylors oud-butler wijst. Deze Edward Sands is een kruimeldief, een nobody die geen relatie heeft tot de filmindustrie. Handig ook dat niemand hem na de moord kan vinden.

Een veroordeling komt er nooit, en de verdachte Hollywoodfiguren (de ‘cast van killers’, zoals ze later zouden worden getypeerd) laten sommigen niet los. De eerste detective op de zaak blijft erbij dat de moeder van Mary Miles Minter, de dwingende Charlotte Shelby, achter de moord zit. Decennia later nog zoekt een grote Hollywoodregisseur op z’n retour, King Vidor, naar nieuwe aanwijzingen voor een verfilming van de zaak. Brengt de bekentenis van een oude, mislukte actrice op haar sterfbed eindelijk duidelijkheid?

Murder in Hollywoodland

★★★★☆

Door Wondery