PodcastrecensieMaking an Opera

De podcast Making an Opera krijgt door de coronacrisis een dramatische wending ★★★★☆

‘Vette bof’, zegt Stef Visjager. Van auditie tot wereldpremière mag zij, radiomaker en operaliefhebber, de totstandkoming van de opera Ritratto van De Nationale Opera (DNO) volgen. ‘De wereld achter de schermen van de opera kent zeker zoveel drama als de opera zelf’, belooft ze in de eerste aflevering. Ze kon toen niet weten dat het grootste drama zich nog moest voltrekken.

Making an Opera begint als een klassieke achter-de-schermenvertelling. De jonge zangers zijn zenuwachtig voor de audities. De librettist en componist steggelen over de tekst – aan het verschil tussen ‘cruel fate’ en ‘circumstance’ wordt een halve aflevering gewijd. Er ontstaat een romance. Couturier Jan Taminiau ontwerpt ondraagbare kostuums. En boven alles zijn er de haantjes van het artistieke team die de boel in de war schoppen. ‘Ik dacht dat de meeste ego's op het podium stonden, maar dat klopt niet. Ze staan erbuiten’, merkt Rosemary Joshua, hoofd van talentenklas DNO Studio, terecht op.

Visjager laat zich niet uit het veld slaan door de testosteronbommen en raakt steeds beter op haar gemak achter de schermen, wat spannende audio oplevert. Tegelijkertijd gebeurt er in de eerste afleveringen van Making an Opera niets dat je nog nooit in een making-of hebt gezien of gehoord.

Maar dan verschijnt in de voorlaatste aflevering, opgenomen een week voor de première op 13 maart, plots een nieuwe vijand ten tonele. Terwijl de zangers genieten van hun eerste repetitie met het orkest ‘ziet niemand hoe de wereldorde binnenkort onderuit wordt geschoffeld’, aldus Visjager dreigend.

De laatste, haast perfecte aflevering gaat over 12 maart, de dag van de generale repetitie en de dag waarop de makers hun wereld in duigen zien vallen na de persconferentie van Mark Rutte over de nieuwste maatregelen. De première moet worden afgeblazen en de generale repetitie mag alleen doorgaan zonder publiek. In zekere zin weer ‘vette bof’ voor Visjager, die met deze dramatische wending een prachtig slot van haar serie heeft.

Nadat je Making an Opera in één ruk hebt afgeluisterd (want daar leent de serie zich voor) kun je door naar YouTube voor een toegift, of eigenlijk het hoofdprogramma: de opera zelf. De generale repetitie is gefilmd en staat online zolang de theaters gesloten zijn. Met het verhaal van Making an Opera nog vers in het geheugen maakt Ritratto dan nog meer indruk.

Making an Opera

Documentaire

★★★★☆