Recensie De Parade

Close to you - The Carpenters Beeld Sofie Simao

De Parade Den Haag met:

Close to you – The Carpenters door Stephanie Louwrier, Wart Kamps en Lowie van Oers. (4 sterren)

Zie je niet vaak door Jan Dirk van der Burg. (3 sterren)

De Worsten van Babel door Zaal 3. (3 sterren)

Alle voorstellingen zijn nog te zien op De Parade in Utrecht en Amsterdam.

Het reizende theaterfestival De Parade is intussen neergestreken in Den Haag, eigenlijk de ideale locatie voor het festival: intiem, niet overdadig druk, overzichtelijk en meer mensen voor de theatertenten dan voor de bar. Bovendien ging daar afgelopen weekend de voorstelling Close to you in première waarin het legendarische zangduo The Carpenters voor ruim een half uur uit de dood herrijst. Karen en Richard Carpenter zijn de speciale gasten in de tv-show van Kay Redfield Jamison, bij wie ze publiekelijk in therapie gaan. Karen leed zoals bekend aan anorexia, haar broer was lange tijd verslaafd aan methadon.

Tv-host Ray wordt gespeeld door performer Stephanie Louwrier, met malle krulletjespruik, snorretje en de motoriek van een springveren poppetje. Zij of hij is een vals secreet, een duveltje uit een doosje dat alles doet voor de kijkcijfers en haar gasten schoffeert. Hilarisch acteren van die Louwrier, en Wart Kamps is ook al erg grappig als een totaal verzenuwde Karen, met naast haar Lowie van Oers als de vermakelijk zoetsappige Richard. Veel liedjes horen we niet, op wat flarden van We’ve Only Just Begun en Top of the World na. En o ja, de tekst van Jambalaya wordt belachelijk gemaakt. The Carpenters op De Parade is een oergeestige, snelle en soms lekker perverse show, waarbij een man uit het publiek die bijna-tongzoen met Karen Carpenter niet snel zal vergeten. Met z’n allen schreeuwden we ‘Stop being a pussy!’, ook dat nog.

In een veel kleinere tent verzorgt fotograaf Jan Dirk van der Burg onder de titel Zie je niet vaak een korte cursus foto’s kijken. Uit eigen werk heeft hij een diashow van 272 slides samengesteld. Van der Burg is een documentaire-fotograaf die een prachtige serie heeft gemaakt van bijvoorbeeld kantoorinterieurs, olifantspaden en hondenpoepzuigers. Met droogkomisch commentaar neemt hij ons mee naar de Huishoudbeurs waar de mannen de tassen van hun vrouwen sjouwen. Tenslotte blijkt hij ook een fascinatie te hebben voor website Hookers en de selfies van Halina Reijn en Yolanthe Cabau. Van der Burg is geen ras-entertainer maar zijn diashow is geestig en origineel en hij laat zijn publiek anders naar het alledaagse kijken.

Worst eten (maar dan wel van biologisch vlees) kan tenslotte bij De Worsten van Babel, dat jongehondenkookclubje van Hugo Kennis (24Kitchen) en Jasper en Marius Gottlieb. Zij zijn vooral bekend van hun kookshows op YouTube en hebben voor De Parade een programma van een half uur gemaakt waarin ze sexy swingend op Memphis Soul Stew van King Curtis & the Kingpins een vegetarische pannenkoek bakken en zinvol discussiëren over al dan niet vlees eten. Ze hadden ook een Livar-biggetje geadopteerd, maar dat is intussen geslacht. En daarvan hebben ze worst gemaakt. En daarvan vervolgens een grappige voorstelling.