De Parade: hoge cultuur of nomadisch theater

Staatssecretaris Medy van der Laan reed met een tractor naar de opening van De Parade. Daarna begon de jaarlijkse show van liedjes, sketches en ander zomervertier....

‘Wat een zooitje!’, oordeelde schouwburgdirecteur Jan Zoet toen hij vrijdag de karavaan van De Parade voor zijn deur zag vertrekken, met veel rook, kabaal en swingende studenten van de Rotterdamse Dansacademie. Hij benadrukte het contrast met het stijlvolle Poetry International, dat binnen zijn muren net zijn slotdag beleefde. ‘Dit is de poëzie van de straat’, reageerde Parade-programmeur Nicole van Vessum, terwijl ze de motor startte van de knalrode Parade-tractor.

Hoge cultuur of nomadisch theater, staatssecretaris Medy van der Laan koos vrijdag voor het laatste. Met zichtbaar plezier nam ze honderd meter voor het tijdelijke Paradeterrein het stuur over van Van Vessum. Na een spoedcursus ‘trekkerrijden’ van Parade-directeur Terts Brinkhoff, reed Van der Laan vol gas door het rode lint dat de stoep van het Museum Boijmans Van Beuningen overspande. Brinkhoff kondigde na deze opening aan het liefst direct door te reizen naar Berlijn, Boedapest en Barcelona (‘We zijn klaar voor Europa!’), maar vooralsnog doet deze zestiende editie van de rondreizende theaterkermis na Rotterdam deze zomer nog gewoon Den Haag, Utrecht en Amsterdam aan.

Het jonge collectief Pips:lab, vorig jaar op De Parade succesvol begonnen met een interactieve gameshow, bespeelt nu een grote tent met een absurdistisch, theatraal wasmiddelenconcert. Drie muzikanten zingen onzinnige teksten over zeep, zichzelf begeleidend met getrommel op versterkte strijkijzers en afgedankte centrifuges. Een vierde verzamelt, verkleed als beul, digitale beelden die hij ter plekke sampelt op een zogenaamde beeldbuisgitaar (een platte touch-screen aan twee stokken). Een vijfde speelt los-vaste sketches over waspoeder en nummer zes legt, gehuld in imkertenue, alles vast op film.

Hoe handig en origineel deze groep van uitvinders, producers, dj’s en fotografen ook klanken onttrekt aan nieuwe media, hun anarcho-presentatie komt een tikje lui over. De samenhang van de losse nummers kan theatraal nog wel wat waskracht gebruiken.

Zo modern en bizar als The Washing Powder Conspiracy van Pips:lab, zo vertrouwd is de voorstelling Goed van Teatro, de groep rond regisseur Marcus Azzini. Erik Whien, Ali Ben Horsting, Stefan Rokebrand en Kirsten Mulder serveren het publiek een grenzeloos optimistisch variété aan liedjes, trucjes, quizjes en rollenspellen waarbij alleen goed nieuws is toegestaan. Memoreert iemand toch een alledaagse ergernis, pareert de ander de negatieve boodschap met een simpel lijkende oplossing. Zo maakt het viertal een olijke feel-good-show die knap illustreert hoe je goed gek kunt worden van een uitsluitend opgewekt leven.

Ook aandoenlijk, maar dan op de verkeerde manier, is Broer & Zus van Levende Zaken en het Handtheater. Omdat De Parade dit jaar ook dove bezoekers hoopt te trekken, spelen de dove Ali Shafiee en de horende Marianne van der Staay in spreek- en gebarentaal een ontmoeting tussen een broer en een zus die elkaar vijfentwintig jaar niet hebben gezien. Het verhaal mist echter dramatiek en is bovendien opgeknipt in matig uitgespeelde herinneringen. Op zichzelf is het goed weer te beseffen hoe zeer de beleving van theater, zeker op een lawaaierige kermis als De Parade, afhankelijk is van het gehoor – een overvliegend vliegtuig wordt in Broer & Zus bijvoorbeeld ondersteund met een plastic exemplaar aan een touwtje.

Doventolk Mirjam Stolk slaat een overtuigendere brug tussen de wereld van de doven en de horenden. Swingend met heel haar lijf en watervlugge handen, vertaalt zij tijdens de Parade-weekends muziek en songteksten in beweging. Wie naar haar kijkt, vergeet bijna te luisteren naar de lekkere liedjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden