REPORTAGEde parade

De Parade beleeft een jubileumjaar zonder festival. Hoe komt de vaste crew nu de zomer door? 

Jaarlijks zijn 2.800 mensen werkzaam bij het rondreizende theaterfestival de Parade: op kantoor, in de horeca, technici, tentenbouwers, kunstenaars. Op een enkeling na zitten die nu zonder werk.

‘Grote massa’s waren ons verdien­model’, zegt Parade-directeur Nicole van Vessum.Beeld Erik van t Hof

2020 had hét jaar van de Parade moeten worden. Het rondreizende theaterfestival bestaat dertig jaar en zou uitbreiden naar een vijfde stad. Eind juni zou het voor het eerst een week in Eindhoven staan, waarna het hele festivalterrein met zijn theatertenten, pop-uprestaurants, zweefmolen, Silent Disco en snoepmeisjes als vanouds langs Den Haag, Utrecht en Amsterdam zou trekken. Er was zelfs een jubileummagazine gemaakt.

Maar toen ging het mis. Wegens het coronavirus mag het evenement niet doorgaan. Jaarlijks zijn 2.800 mensen werkzaam bij het festival: op kantoor, in de horeca, technici, tentenbouwers, kunstenaars. Op een enkeling na zitten die nu zonder werk. Hoe gaat het met de vaste Parade-crew?

Nicole van Vessum, directeur

Directeur Nicole van Vessum (55) moest toezien hoe de steden een voor een afvielen. Er bleef niks meer over. ‘Nooit heb ik met de mogelijkheid rekening gehouden dat het festival niet door zou gaan. Dit is een ramp.’

Ze vecht nu voor het voortbestaan van de Parade. Want of het festival zijn 31ste verjaardag gaat halen, is onzeker. De Parade is bewust niet afhankelijk van subsidie en ontvangt daarom ook geen noodsteun. Bovendien is het festival grotendeels afhankelijk van zzp’ers (onder wie Van Vessum zelf) die niet onder de NOW-regeling vallen. Het voorheen succesvolle verdienmodel lijkt de Parade nu de das om te doen.

‘Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als nu’, zegt Van Vessum. ‘Mijn belangrijkste taak is om alles bij elkaar te houden. Want onze acteurs spelen nu ergens anders, hopelijk. De technici zijn nu badkamers aan te verbouwen. Het barpersoneel probeert op zijn manier te overleven. Het hele spinnenweb valt nu uit elkaar. We zijn in gesprek met de gemeenten of zij ons eenmalig kunnen ondersteunen.’

‘Voor volgend jaar onderzoeken we verschillende scenario’s. Hoe gaan we de Parade maken in een anderhalvemetersamenleving? Die uitdaging vergt wezenlijke veranderingen. Grote massa’s waren ons verdienmodel. Iedereen bil aan bil in een theatertent. Dat je de artiesten kon aanraken. Dat je hun zweet bij wijze van spreken kon ruiken. Bij onbekenden aan een tafeltje aanschuiven. Dat was de Parade. Natuurlijk, soms was het te druk, maar dat hoorde er een beetje bij. Nu moet het helemaal anders.’

Sinds een aantal jaren heeft de Parade een slechtweerpotje, maar dat is niet toereikend. Vandaar dat het festival op 29 augustus in het Martin Luther Kingpark in Amsterdam een benefietgala organiseert, met 250 zitplaatsen voor  250 euro per stuk.

Om de Parade echt toekomstbestendig te maken is er een grote omslag nodig, denkt Van Vessum. Daarom heeft ze besloten om voor het eerst in dertig jaar subsidie aan te vragen. 

‘Het kan gewoon niet zo zijn dat we failliet gaan. Desnoods hebben we volgend jaar een Parade met mondkapjes, met duizend bezoekers per dag in plaats van zesduizend. Mensen willen bij elkaar zijn. Daarvan ben ik heilig overtuigd. En daarom zullen we als mieren proberen te overleven.’

Kiki van Caspel, snoepverkoper

Een van de vaste waarden op de Parade zijn de snoepmeisjes, jonge vrouwen in opvallende kostuums die de snoepwinkel uitbaten. Naast zoet en chips, verkopen ze ook andersoortig ‘snoep’, zoals sigaretten en condooms. Kiki van Caspel is al tien jaar een van de snoepmeisjes.

‘Ineens was mijn hele zomer leeg’, zegt ze. ‘Bizar was dat.’ Om de periode financieel te overbruggen, kan ze gebruikmaken van de tijdelijk tozo-regeling voor zzp’ers. ‘Ik ben in dienst bij de snoepwinkel, dus voor mij is dit even drie maanden minder inkomen. Voor mijn baas, die met haar winkel in drie maanden bijna een jaarinkomen moet verdienen, is dit veel erger.’

Van Caspel, van origine ontwerper, zit niet bij de pakken neer. Ze gaat deze zomer in Eindhoven een broedplaats opknappen. En ze heeft een nieuw klusje als mondkapjesmaker voor de Parade. Via de webshop heeft ze er al driehonderd verkocht. Stuk voor stuk zelf genaaid en gezeefdrukt. ‘Volgende week begin ik aan een nieuwe voorraad. Het is veel werk, maar zo kan ik toch nog iets doen voor de Parade.’

Anne-Fay Kops, performer

Eigenlijk zou Anne-Fay Kops (31) deze zomer nieuwe muziek presenteren, met nieuwe singles en een tournee. Op de Parade zou ze haar concertshow spelen, Reaspora, over de reis die ze maakte langs de routes van de transatlantische slavenhandel om de geschiedenis van haar voorouders te onderzoeken. Alles werd uitgesteld.

De klap was hard. Om toch nog iets te doen, deed ze een live gestreamd concert vanuit een lege zaal, maar dat was niet ideaal, zegt ze. ‘Dan heb je een liedje gezongen en dan blijft het helemaal stil. Dat is toch vreemd.’

Komende week mag ze haar concertshow alsnog spelen tijdens De Parade gaat door in Paradiso. Voor honderd man publiek per avond. Het is haar enige show deze zomer. ‘Maar in oktober komen we terug in de Melkweg. Dan gaan we echt beginnen.’

Cijfers De Parade (normaal gesproken):

Bezoekers: 250.000

Gezelschappen: 90

Voorstellingen: 2.700

Werkzaam in de horeca: 300

Werkzaam in de techniek: 85

Werkzaam op kantoor: 20

Totaal aantal betrokken: 2.800

De Parade gaat door in Paradiso

De Parade gaat door in Paradiso is een kleinschalig noodprogramma. Elke dag zijn er twee programma’s te zien (om 18.30 en 21.30 uur) met elk twee voorstellingen. Te zien zijn Anne-Fay Kops Reaspora, Strangelove van Ko van den Bosch & Kat op het Spek, Lonesome George door Stan Vreeken, en Henry van Loon en Alex Klaasen als het volkse zangduo H.E.A.R. met een reprise van hun afscheidsconcert Uitgerukt. Van 10 t/m 16 augustus in Paradiso, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden