De overtreffende trap van grootschalig

55 Miljoen in een dag. 100 miljoen na twee dagen. 132 miljoen miljoen na het eerste weekeinde. Het is producent Jerry Bruckheimer opnieuw gelukt....

‘Daden, geen woorden.’ Zo typeert Variety Bruckheimer, die door het toonaangevende vakblad deze week is uitgeroepen tot Showman of the Year. Bruckheimer? Dat is een levende paradox, constateert Variety. In de omgang een stille, ietwat verlegen ogende man. Maar intussen wel verantwoordelijk voor een reeks films die alleen al aan de bioscoopkassa’s 6 miljard dollar hebben opgeleverd. En sinds enkele jaren is hij ook nog de succesvolste tv-producent: Bruckheimers bedrijf maakt onder meer de serie Crime Scene Investigation (CSI).

Wie Bruckheimer wel eens heeft gesproken, weet wat Variety bedoelt met die opvallende paradox: hij formuleert louter in afgemeten, vlakke zinnen, waaruit geregeld rancune druipt. Graag wijst hij erop dat zijn plan om een piratenfilm te produceren enkele jaren geleden werd weggelachen door journalisten.

Bruckheimer, in de Volkskrant in 2003: ‘Serieuze, objectieve journalistiek en filmjournalistiek liggen voor mij niet vanzelfsprekend in elkaars verlengde’.

Met een beetje goede wil zou hij een Hollywood-auteur genoemd kunnen worden. Om het simpele feit dat zijn formulefilms op afstand te herkennen zijn. Een Bruckheimer-productie is per definitie over the top. Ze zijn luidruchtig (Armageddon), ranzig (Coyote Ugly), grootschalig (Pearl Harbor), of ongegeneerd patriottistisch (Black Hawk Down). De rat die in de politieserie CSI uit een lijk kroop, was een echte Bruckheimer. Net zoals een kilometers door de jungle denderend waterrad in Pirates 2 dat is.

Bruckheimer, in Variety: ‘Wij zijn niet van de praatjes. Wij doen het gewoon.’ RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden