AlbumrecensieOtello

De Otello van Jonas Kaufmann werkt prima in een gecontroleerde studiosetting ★★★★☆

Het komt niet vaak meer voor dat platenmaatschappijen opera’s op laten nemen in een studiosetting, waarin zangers, dirigent en orkest twee weken lang aan een bevredigend resultaat kunnen schaven, aria voor aria. Voor Jonas Kaufmann, de gevierde Beierse tenor met zijn baritonale stemkleuren, heeft Sony een uitzondering gemaakt. Hij zong de titelrol van Giuseppe Verdi’s Otello. De opnames in Rome stonden onder leiding van Antonio Pappano.

Die had best naast Kaufmann op de cover gemogen, want wat staat alles bij zijn Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia goed onder elkaar. Pappano’s fraseringen zijn strak en levendig tegelijk, de koren charmant ouderwets. Kaufmanns toon is uiterst stabiel, en het lyrische werk waar Verdi minder volume verlangde, gaat hem ook uitstekend af: neem Già nella notte densa, boven een hevig vibrerend ensemble, en met Federica Lombardi als innemende Desdemona.

Misschien werkt zo’n studiosetting, zonder decors, schmink en toeschouwers, vocaal overacteren in de hand, waardoor deze in technisch opzicht uitmuntende Otello ook wat hoorspelachtig aandoet.

Jonas Kaufmann

Otello

Klassiek

★★★★☆

Sony Classical

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden