De Oscar-selfie en de geniale marketingstunt van Samsung

De groepsselfie die Oscar-presentatrice Ellen DeGeneres tweette heeft alle records verpulverd. Op moment van schrijven heeft de tweet 3.106.487 Retweets en 1.677.266 favorites. Maar wat is het echte verhaal achter deze 'spontane' sociale-mediahit?

De voorbereiding voor de selfie. Beeld ap

Het zag eruit als een volmaakt spontaan moment tijdens de strakregisseerde Oscaruitruiking. Onder andere Jennifer Lawrence, Jared Leto, Meryl Streep, Brad Pitt, Kevin Spacey, Angelina Jolie en Julia Roberts kropen lekker dicht op elkaar op verzoek van Ellen DeGeneres en Bradley Cooper, die vooraan zat, drukte op de knop. Wie een stapje terug deed en het tafereel aanschouwde via de camerabeelden, zag wel heel prominent een smartphone in beeld, niet geheel toevallig de Galaxy Note 3, het vlaggenschip van hoofdsponsor Samsung.

The Wall Street Journal meldt dat het gebruik van de Galaxy Note 3 tijdens de show onderdeel van de sponsordeal was. Volgens de Amerikaanse krant is er in totaal 20 miljoen dollar betaald voor reclames rond het evenement en andere uitlatingen. Ook in een video die vooraf aan de uitreiking werd getoond, waren jonge filmmakers te zien die met Galaxy-smartphones filmden.

Uitleg
Al deze marketing viel echter in het niet bij de gigantische aandacht voor de selfie. Echter, zo blijkt ook maar weer, een volmaakte virale hit valt niet te bedenken achter de bureaus van de marketingmannen. Het idee voor de selfie kwam volgens WSJ wel degelijk van de presentatrice zelf. Het was omroeporganisatie ABC, die de rechten op de uitzending had, die vervolgens opperde dat DeGeneres hiervoor de Samsung Galaxy van de sponsor kon gebruiken. Dat liet de Koraanse smartphonemaker zich geen twee keer zeggen, er werd een telefoon gereedgemaakt en nog tijdens de repetities kreeg DeGeneres een uitleg hoe de telefoon werkt.

Uit wiens koker de stunt ook kwam, een flinke bonus is op zijn plaats. Zelfs twee dagen later wordt de betreffende tweet nog vaak geretweet en duiken er vele parodieën op. Het leverde Samsung op het hoogtepunt 900 tweets per minuut op. Overigens waren die tweets niet alleen maar positief, er werd ook de spot gedreven met het iPhone-gebruik van DeGeneres na de show, maar van deze tegenvaller zal Samsung niet wakker liggen.

Parodieën op de Oscarselfie:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden