Review

De opgetuigde onzin van The Greatest Showman vermaakt wel

The Greatest Showman doet zich voor als oprechte ode aan anders-zijn, maar daar trapt natuurlijk niemand in. En toch: zelfs als je weet dat je naar onzin zit te kijken, staat dat vermaak niet in de weg.

Beeld RV

In The Greatest Showman is te zien hoe een criticus begin 19de eeuw een show bezoekt in het populaire New Yorkse museum van P.T. Barnum, waar onder andere een vrouw met een baard te zien is en een man met dwerggroei. Exploitatie van kwetsbare mensen, schrijft hij. Een 'circus' van 'humbug': onzin, volksverlakkerij.

Gekrenkt weet showman Barnum de recensie in zijn voordeel te gebruiken. Hij zet 'circus' op zijn gevel, doopt zichzelf 'prins der humbug' en bezoekers die zich met de recensie bij de kassa melden, mogen voor de helft van de prijs naar binnen. Zo spin je negatieve publiciteit: door die te omarmen. Het is razendslim van 'de man die entertainment uitvond'.

The Greatest Showman (***), musical.
Regie Michael Gracey
Met Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron
99 min., in 115 zalen.

Mokerslag

Inderdaad, president Donald Trump wordt vaak met hem vergeleken, maar die parallel laat de musical, die losjes op Barnums leven is gebaseerd, liggen. The Greatest Showman volgt hem braafjes, van arme kleermakerszoon die ervan droomt de wereld te laten lachen tot zijn succes als showman. In zijn ambitie weet hij niet van ophouden: heeft hij het volk eenmaal gelokt, wil hij ook de elite veroveren - wat uiteraard zijn ondergang dreigt te worden.

Debuterend regisseur Michael Gracey, een special-effectsman die regie-ervaring opdeed bij het maken van videoclips, creëerde een film met de subtiliteit van een mokerslag. De vormgeving is gelikt en de charmante Hugh Jackman is de lijm die het flinterdunne script van Jenny Bicks en Bill Condon bij elkaar houdt. Hij wandelt door de film met de tjakkaboem-bravoure van een circusdirecteur. Kijk, een poppy liefdesliedje van de componisten achter La La Land, uitgevoerd op de trapeze! Zie hier, een olifant in de straten van New York! Romantiek bij roodkleurende luchten! Laatste-moment-ontsnappingen uit een brandend pand!

Uitbuiting

Je zou door dat vette vermaak bijna vergeten dat het natuurlijk exploitatie blijft, dat tentoonstellen van 'wonderlijke mensen'. De minder fraaie kanten van Barnum zijn hier vakkundig weggepoetst. Sterker nog, de film wil de kijker er van overtuigen dat Barnum 'zijn freaks' juist van de armoede redde en ze hun waardigheid terug gaf. The Greatest Showman doet zich voor als een oprechte ode aan anders-zijn.

Daar trapt natuurlijk geen hond in - ook omdat types als 'de vrouw met de baard' zelf nooit meer dan karikaturen worden. Maar goed, gewiekste showman Barnum wist al: zelfs als je weet dat je naar allemaal opgetuigde onzin zit te kijken, staat dat vermaak niet per se in de weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden