RecensieHolland Dance Festival

De opening van het Holland Dance Festival legt de nadruk op the sunny side van moderne dans ★★★★☆

Danseres Bruna Andrade zorgt in het geweldige duet uit Forsythes Herman Schmerman voor vuurwerk op spitzen.

Minus 16 van Ohad Naharin door Gauthier Dance tijdens Classy Classics, opening van 17e editie van Holland Dance FestivalBeeld Regina Brocke

Als twee showmasters pakten ze woensdagavond in Den Haag het Zuiderstrandtheater in, twee prinsessen incluis (Beatrix en Laurentien). Laat het maar aan Samuel Wuersten (25 jaar artistiek directeur Holland Dance Festival) en choreograaf en rockmuzikant Eric Gauthier (de Canadese leider van het stadsdansgezelschap van Stuttgart) over om moderne dans met kwinkslag aan te prijzen. Vier jaar geleden roemden ze de sexy kant, tijdens de opening van het Holland Dance Festival (Gauthier: ‘Fifty shades of dance!’). Nu, tijdens de start van de 17de editie, benadrukten ze the sunny side van moderne dans. En inderdaad, Classy Classics is een vrolijke boel met grappen, grollen en gimmicks, goed getimed gebracht door sterke dansers van Gauthier Dance/Dance Company Theaterhaus Stuttgart. Met opvallend genoeg geen jonge, onbekende of nieuwe werken – die komen hopelijk de komende twee weken tijdens het festival uit de verf.

Alle vijf Classy Classics zijn ouder dan vijf jaar; vier waren eerder in Nederland te zien. Maar ook nieuw publiek moet kennismaken met de belangrijke erfenis van grootheden als William Forsythe, Ohad Naharin en Marco Goecke, zo benadrukte Wuersten. ‘Anders weet je niet op wiens schouders nieuwe makers staan.’ Daarom sluit hij zijn festival af met een programma gewijd aan Jirí Kylián. De meesterchoreograaf is met drie topwerken eindelijk even terug bij het Nederlands Dans Theater. De naar hem vernoemde Kylián Ring werd tijdens het openingsgala door Han Ebbelaar en Alexandra Radius overgedragen aan Marian Sarstädt (75), voormalig danseres, balletmeester en artistiek leider, wegens haar grote inzet voor de Nederlandse dans.

Overigens kent ook de humoristische kant van dans kwaliteitsverschillen. Gauthier zelf pakte het in Orchestra of Wolves (2009) op de Vijfde van Beethoven karikaturaal aan, met een ontembaar orkestje van dansers gehuld in wolvenmaskers en een druk gesticulerende, springerige dirigent met vogelbek en verenstaart. Cartooneske kinderanimatie, verpakt als dans.

Veel geraffineerder zijn de kokette speldenprikjes en de strakke billen onder opwaaiende kanariegele rokjes tijdens het geweldige duet uit Forsythes Herman Schmerman (1992). Wat een brutale scherpte van danseres Bruna Andrade, elastisch draaiend om partner en steunpilaar Nicholas Losada. Vuurwerk op spitzen.

Ook danser Theophilus Veselý excelleert in de solo Äffi (2005) door snel sidderende armen en schouders live fluitend te begeleiden. Vervolgens danst hij op songs van Johnny Cash, maniakaal trillend richting summiere lichtbundels, als dansende mug in een regenbui.

De vrolijke energie van ensemblewerk komt van Cayetano Soto, die in Malasangre (2013) vijf mannen in korte plooirokken en twee danseressen in doorzichtig tuniek fel, strak en parmantig over het podium laat schieten op Cubaanse muziek. En Ohad Naharin toont zich weer de meester van temperamentvolle gemeenschapsdans: in Minus 16 (1999) halen veertien dansers in zwart pak en bolhoed een dito aantal toeschouwers het podium op. Een bruisende uitsmijter.

Holland Dance Festival: Classy Classics

Dans

★★★★☆

Door Gauthier Dance/Dance Company Theaterhaus Stuttgart

22/1, Zuiderstrandtheater, Den Haag. Het Holland Dance Festival duurt t/m 8/2.

Äffi van Marco Goecke door Gauthier DanceBeeld Regina Brocke
Herman Schmerman Duet van William Forsythe door Gauthier DanceBeeld Regina Brocke
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden