Beeld 678 records

The Rob Franken Electrification

★★★★☆

Jazz

Functional Stereo Music (3CD)

678 Records

Toetsenist Rob Franken (1941-1983) kennen we van soundtracks als Turks Fruit, van zijn werk met Toots Thielemans en honderden andere platensessies. Maar onder eigen naam is er weinig van hem uitgebracht. Daar bracht het kleine 678 Records vorig jaar verandering in met een ruime selectie uit jamsessies die de Fender Rhodes-pionier in de jaren zeventig voor Philips opnam. Deze zogeheten Fumu-sessies (functionele muziek) werden gebruikt als anonieme achtergrondmuziek in warenhuizen en verschenen nooit eerder op plaat.

Fumu (of muzak) had een wat lullige reputatie. Ten onrechte, blijkt nu. Want de zes uitgebrachte platen laten een  horen, die zich mocht omringen door de beste sessiemuzikanten (Ferdinand Povel, Rob Langereis en Louis Debij). Stukken van onder meer Chick Corea en Herbie Hancock kregen onder leiding van Franken op Fender Rhodes en synthesizer een stevige nieuwe jas. Meesterlijk, zoals Franken zijn Fender Rhodes liet swingen. En wat geweldig dat deze muziek zo mooi verzorgd is uitgegeven. De in fraai jarenzeventigdesign (van Piet Schreuders) gestoken lp’s werden bekroond met een Edison en zijn nu overgezet naar een handig drie cd’s tellend boxje.

14 september wordt er in het Rotterdamse LantarenVenster een avond aan Frankens Fender Rhodes-spel gewijd.