De onwaarschijnlijke opmars van het opblaasbeest

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Kendall Jenner

Instagram heeft de gave om behoorlijk belachelijke dingen heel normaal te laten lijken. Of normaal, nee: begeerlijk zelfs. Het is de schuld van Instagram dat we plotseling uit een kom zijn gaan eten. 'Van soep tot quinoa, noedels tot good old Hollandse boerenkool: écht alles is lekkerder als je het uit een kom eet!', kirde de Allerhande van Albert Heijn in maart. Om er nog in dezelfde alinea met iets meer realiteitszin aan toe te voegen: 'En zeg nou zelf, het ziet er toch ook heerlijk uit?' Want dat is inderdaad de echte reden: eten in een kom ziet er beter uit op een foto. Het vocht zakt naar beneden en over een lelijk stuk vreten is altijd nog een avocado te draperen (avocado's: óók de schuld van Instagram).

Hoe ver de invloed van het medium reikt, besefte ik in een Spaans kustplaatsje, in een eclectische winkel waarvan het overkoepelende thema 'buiten' leek te zijn. Daar stond ik plotseling verlekkerd te loeren naar een opblaasbare felroze flamingo van bijna twee bij twee meter. Ik zou de longen niet hebben om het gevaarte op te blazen, maar ik zag mezelf al wel drijven in het zwembad.

Specifieker: ik zag mezelf al drijven in het zwembad op instagram. Want, eerlijk is eerlijk, er zijn nou eenmaal weinig andere redenen om als 32-jarige vrouw op een roze opblaasbeest te gaan liggen. Mocht het al lukken om de flamingo zonder al te veel gezichtsverlies te bestijgen, dan ben je na 15 minuten ook wel weer uitgedobberd.

De onwaarschijnlijke opmars van het opblaasbeest begon bijna drie jaar geleden, met een instagrampost van het Braziliaanse model Alessandra Ambrosio. Zij vlijde het bevallige lichaam over een immense zwaan. In de maanden en jaren daarop dreven steeds meer beroemdheden het virtuele blikveld binnen.

Fotogeniek

Inmiddels strekt het belachelijke opblaasgenre zich uit tot donuts, pizzapunten en eenhoorns. Een maand geleden demonstreerde instagram-it-fenomeen Kendall Jenner (82 miljoen volgers) onbedoeld de zin en onzin van het plastic gedierte. Ze gebruikte het beest niet in het water, maar op het dek van een luxecruiseschip in Cannes. Wie even uit de Instagramrealiteit stapt moet concluderen dat het een belachelijke foto is, zo'n flamingo op het droge. Maar wat ziet ze er goed uit, hè.

Wat maakt het opblaasbeest zo fotogeniek dat al tienduizenden Instagrammers ermee poseerden? Het felroze contrasteert natuurlijk mooi met het blauw van zwembaden, maar dat kan het niet alleen zijn. Er speelt, zo vermoed ik, een flinke lolitafactor mee, waarbij het opblaasbeest de dobberaar meteen een jong, speels en sexy imago verschaft. Ik neem mezelf serieus genoeg om met ingehouden buik op de foto te gaan in een luxezwembad, zegt diegene eigenlijk, maar hé, ik lig wel op een immense, roze opblaasflamingo! Het is opvallend hoe weinig plezier de (voornamelijk) vrouwen lijken te beleven aan hun plastic dier. Met de hashtag #flamingofloat vind je op Instagram voornamelijk tot in de puntjes opgemaakte types, een voorkomen dat nogal slecht combineert met lol in het zwembad.

De post van Kendall Jenner

Realiteit

Eind mei verscheen op Facebook een video die de harde, bittere realiteit van de opblaasflamingo toont. Op Ibiza worstelt een wat oudere Britse vrouw met het roze gevaarte. Het lukt haar eerst niet om in de band te stappen en daarna komt ze er niet meer uit. Uiteindelijk moet een strandwacht de vrouw redden. Haar vriendinnen bescheuren zich dan al vier minuten om het schouwspel, evenals de miljoenen mensen die de video inmiddels zagen. De opblaasflamingo bedient louter perfecte instagrammeisjes, zo blijkt maar weer. Zelf wist ik de lokroep van de roze sirene te weerstaan en dobberde op een rechthoekig lichtblauw exemplaar - het lelijke eendje onder de luchtbedden. Daar zijn geen foto's van. Gelukkig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden