Recensie Concert

De ontdekking van Foot Prints Festival is het kwintet van de Koreaanse Sun-Mi Hong (vier sterren)

Een nieuw, klein festival met een puik programma, waaronder het Texaanse trio Khruangbin.

Trio Khruangbin uit Texas. Beeld Ben Houdijk

Het Utrechtse TivoliVredenburg bestaat dezer dagen vijf jaar en dat wordt gevierd met speciale optredens uit alle muzikale geledingen. Zaterdag waren alle zalen in gebruik. Het Radio Filharmonisch Orkest speelde in de Grote Zaal, waar het dubbel feest was omdat deze zaal veertig jaar geleden voor het eerst de deuren opende als Muziekcentrum Vredenburg.

De rest van het gebouw stond vanaf 3 uur ’s middags in het teken van Footprints, een nieuw festival waar pop, jazz, soul, funk, exotica en wereldmuziek elkaar ontmoeten. Op papier misschien wat vaag, maar de organisatie had een puik programma samengesteld dat een mooie weergave gaf van wat er nu gaande is in de popmuziek.

De grenzen tussen genres vervagen. Muziekliefhebbers worden steeds minder eenkennig. Wie van hiphop houdt, checkt ook wel eens een jazzbandje en rockliefhebbers zoeken bij gebrek aan echt spraakmakende nieuwe gitaarbands hun vertier steeds meer elders, zoals bij de feestelijke, uitbundige afrofunk van Jungle By Night. Die Amsterdamse band is de afrobeat van Fela Kuti waarmee ze tien jaar geleden naam maakten allang voorbij. Hun muziek, met flink wat kopergeschal en dampende orgelgrooves, plukt net zo graag uit de housegeschiedenis als uit de souljazz en hier en daar hoor je in de volle Ronda-zaal ook verwijzingen naar oosterse muziek. Jungle By Night brengt wereldmuziek in de beste betekenis van het woord. Je hoort in een uurtje alles voorbijkomen, met dansbaarheid als verbindende factor.

Verrassing

Uit hetzelfde vaatje tapte een paar uur eerder het Britse Ezra Collective. Zij behoren tot de nieuwe lichting Londense jazzbands die het genre tot de hipste muziek van dit moment maken. Vooral toetsenist Joe-Armon Jones, die zelf ook een geweldige band heeft, zweept het publiek op met zijn elektrische piano.

Een verrassing bleek het kwintet van slagwerker Sun-Mi Hong. De Koreaanse had een paar fantastische blazers meegenomen, die prachtig nieuw werk speelden in klassieke hardboptraditie. En Sun-Mi Hong zelf tikte er met een aangename souplesse mooi ruimtelijke ritmepatronen omheen.

Voor dit soort kleine ontdekkingen ga je naar een festival als Footprints, waar de grootste naam op het affiche het Texaanse trio Khruangbin was. Hun goeddeels instrumentale gitaarliedjes verwijzen zowel naar Perzische pop als Thaise psychedelica, Morricone soundtracks en jarenvijftighits van The Shadows. Het oogt aanvankelijk houterig en ze moeten er even inkomen, maar de ruim tweeduizend man in de volgepakte Ronda-zaal zagen zich toch langzaam bedwelmd door de zacht wiegende sound. Een geluid dat vertrouwd klinkt en toch nieuw. Precies zoals dit nieuwe Footprints Festival beoogd zal hebben.

Footprints Festival. TivoliVredenburg, Utrecht, 26/1.

Foot Prints Festival gemist? Jungle By Night kwam langs in onze kantoortuin voor een concert tussen het koffiezetapparaat en de printer. Kijk en luister mee!