Ombudsclowninspraak

De Ombudsclown bevestigt de vermoedens van een lezer

De Ombudsclown behandelt vragen, klachten en opmerkingen over zaken waaraan eigenlijk niets te doen is.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

De klacht

‘Geachte Ombudsclown’ is altijd een goed begin. Jan Tolsma: ‘8 Leidse wijkverenigingen zijn de gemeente beu en hebben het overleg opgeschort. Hun klacht: de inspraak is in de praktijk een wassen neus. Nu komt de politiek met een bekende truc: een onderzoek. De opdracht ligt er al. Vanzelfsprekend was daarbij geen inspraak mogelijk. Wat adviseert u ‘de 8’?’

De Ombudsclown

Dit is eigenlijk geen zaak voor de Ombudsclown. Maar omdat ‘eigenlijk’ een van de favoriete woorden van de Ombudsclown is, kan de Ombudsclown zich voorstellen dat Jan Tolsma zich tot de Ombudsclown wendt om zijn vermoedens te bevestigen: eigenlijk is hier niets aan te doen. De Ombudsclown kan ‘de 8’ het boek Nederland onder het systeemplafond van Marcel van Roosmalen en Jan Dirk van der Burg aanbevelen, om de moed erin te houden. Mogelijk verdwijnt de zin in inspraakavonden daarmee vanzelf.

Klagen loont! didu@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden