Recensie Theater

De Odyssee is theater op zijn compactst, met een Game of Thrones-achtige wereld (****)

Scènefoto uit De Odyssee van Aluin. Met Boris van Bommel, Hiske Eriks en Jilles Flinterman. Beeld RV - Ron Rutten

De Odyssee van Theatergroep Aluin is echte vertelkunst. Met nagenoeg niks – ja, drie reddingsvesten en een blauw doek als ‘zee’ – huppelen de drie jonge spelers onbekommerd door het lijvige, gelijknamige epos van Homeros, zo rond 800 v.Chr opgeschreven, over de zwerftochten van de Griekse held Odysseus. In weinig meer dan één uur jassen ze hem erdoorheen. Niets is daarbij heilig: vele personages zijn geschrapt, hele boeken (de oorspronkelijke Odyssee bestaat uit 24 stuks) zijn gecomprimeerd tot één zin en dactylische hexameters zijn tactloze poep- en piesgrappen geworden. Aluin, met tekstbewerker Erik Snel en regisseur Victorine Plante, maakten een verfrissend snelle en vermakelijke voorstelling voor jong en oud.

Theatergroep Aluin heeft zich de laatste jaren toegelegd op het produceren van toegankelijke ‘unplugged’-bewerkingen (dat wil zeggen: zonder decor, muziek en licht) van klassiekers uit de toneelliteratuur. Deze voorstellingen vinden veel aftrek op scholen. Na onder andere Elektra Unplugged en Antigone Unplugged en een drieluik over de Tachtigjarige Oorlog is er nu de unpluggedversie van De Odyssee. Na een tournee langs tientallen scholen beleefde de voorstelling afgelopen donderdag, Hemelvaartsdag, zijn vrij toegankelijke première in de tuin van Castellum Hoge Woerd in Utrecht.

Scènefoto uit De Odyssee van Aluin. Met Boris van Bommel, Hiske Eriks en Jilles Flinterman. Beeld RV - Ron Rutten

Zodra acteurs Boris van Bommel, Hiske Eriks en Jilles Flinterman op het verder kale podium verschijnen, bevinden we ons in de woeste waterwereld van Odysseus (Van Bommel) en zijn manschappen. Stormen, een cycloop, zeemonsters Scylla en Charybdis, tovenares Circe op haar eiland, de godin Kalypso, Penelope en haar minnaars, alles komt in hun razende vertelling voorbij. Ze vechten, verzinnen listen en moorden en passant een complete eilandbevolking (de Kikonen) uit. Dat laatste is een nogal dubieus, want extreem moordlustig hoofdstuk in het hele verhaal, iets wat de spelers ook als zodanig becommentariëren. Sowieso zit de voorstelling vol met subtiele kritiek op Homeros’ stuk en dan met name zijn hoofdrolspeler Odysseus, die nu en dan inderdaad een behoorlijk egocentrische, haatdragende en onverantwoordelijke aanvoerder lijkt en in feite totaal ongeschikt als leider van een tienjarige expeditie.

Dit is theater op zijn compactst: tekst en acteurs, meer niet. En dan toch zo’n ongehoord fantastische, Game of Thrones-achtige wereld neerzetten als die van Odysseus, waarin het als publiek heerlijk ronddolen is. Knap.

Scènefoto uit De Odyssee van Aluin. Met Boris van Bommel, Hiske Eriks en Jilles Flinterman. Beeld RV - Ron Rutten

De Odyssee naar Homeros door Theatergroep Aluin, tekstbewerking Erik Snel, regie Victorine Plante. 10/5, Podium Hoge Woerd, Utrecht. Volgend seizoen opnieuw te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden