Cd-recensie Zaz

Albumhoes Zaz: Effet Miroir. Beeld Zaz

Wereld

***

Zaz

Effet Miroir

Warner

In het opstomende geweld van de Europese, niet-Engelstalige pop van Rosalía, Christine & the Queens en Aya Nakamura mogen we Zaz natuurlijk niet over het hoofd zien. De zangeres liep zelfs voor de troepen vooruit, werd al groot met haar debuutplaat uit 2010 en speelt op 12 februari in de Afas Live in Amsterdam.

In haar muzikale aanpak is Zaz wat behoudender dan de voornoemde zangeressen. Zaz legt veel Franse traditie in haar pop, van gypsy jazz tot klassiek chansonwerk, en sommige nummers op haar nieuwe plaat Effet Miroir klinken alsof ze worden gespeeld door een vlot jazzbandje op een Parijse straathoek, met staande bas en droog plukkende akoestische gitaartjes. Maar in wat meer eigentijdse poptracks als On s’en Remet Jamais waagt Zaz zich nu toch ook aan funky disco en een wat meer elektronische productie.

Zaz schakelt daarna net zo makkelijk naar het Aznavouriaanse repertoire, zoals in het met tragiek omgeven piano-chanson Mes Souvenirs de Toi, dat in de finale toch in wat psychedelische klankkleuren verzandt. En dan krijgen we nog een paar ongecompliceerde feestnummers te verwerken, zoals het ultravrolijke Toute ma Vie en een Afrikaans aandoend danstrackje als Pourquoi tu Joues Faux. We schieten alle kanten op, en in een gedateerd retropopliedje als Nos Vies wordt Zaz helaas ook wat oubollig. Maar Zaz zingt fantastisch, met haar licht hese, toegankelijke en niet-zuchtende zangstem. Voor liefhebbers van niet al te omslachtige Franse pop is Effet Miroir gewoon een verplicht plaatje.