De nieuwe Wes Anderson - Isle of Dogs - is de gedroomde feestelijke opener van elk filmfestival

Gezellige chaos op het podium achter de lange tafel tijdens de persconferentie van Isle of Dogs. Donderdagmiddag presenteerde filmmaker Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Grand Budapest Hotel) zijn geslaagde animatiefilm aan de internationale filmpers in het Grand Hyatt Hotel. De cast en crew die hij heeft meegenomen, is zo groot dat stemactrice Tilda Swinton maar op de eerste rij in de zaal is gaan zitten.

Beeld uit Isle of Dogs

De 48-jarige Anderson, zijn ongemak met de situatie speels cultiverend, dept met een keurig opgevouwen zakdoek een zweetdruppel van het voorhoofd. Stemacteur Bill Murray kijkt opzij, aanschouwt onder anderen sterrencastcollega's Greta Gerwig, Bryan Cranston en Jeff Goldblum, en zegt zonder een spier te vertrekken: 'Het is een beetje alsof ik in een We Are the World-video zit.'

Anderson: 'Als ik een animatiefilm maak, heb ik zo'n groep acteurs snel bij elkaar, hoor. 'Ik kan niet', is geen argument meer als ik een acteur vraag voor een stemrol. We hebben jaren de tijd en komen desnoods bij je thuis.'

Isle of Dogs is de gedroomde feestelijke opener van elk filmfestival: een charmant priegelig geanimeerde stopmotionanimatiefilm, slim en liefdevol gemaakt, die de bezoeker met een glimlach de zaal uitstuurt. De film vertelt een eenvoudig verhaal, over een fantasie-Japan twintig jaar in de toekomst. Een corrupte kattenminnende burgemeester verbant alle honden naar een desolaat vuilniseiland, waar met hulp van een 12-jarig jongetje aan een ontsnapping wordt gewerkt. Maar de uitwerking is vintage-Anderson, gelijk aan zijn eerdere animatiefilm Fantastic Mr. Fox, alleen rijker aan decors, excentrieke personages en in uitgekiende kaders gestopte knipoog-actie, met stripachtige vechtpartijtjes in stofwolken van bolletjes wol.

Het idee voor de film ontstond, zegt Anderson, door twee verschillende ideeën samen te voegen. 'Die uitspraak heb ik van Tom Stoppard, de Tsjechische toneelschrijver, maar ik werk zelf ook zo. Ik wilde iets met hondjes op een vuilnisbelt en iets met Japan, vooral vanwege mijn liefde voor de films van Akira Kurosawa en de animatiefilms van Hayao Miyazaki.'

Niet Kurosawa's klassieke samuraifilms, verduidelijkt de regisseur, zich verontschuldigend voor het detail waarin zijn zinnen geregeld dreigen te verzanden, maar diens rauwe misdaadfilms als High and Low en Drunken Angel. 'Ik had oorspronkelijk een idee om Isle of Dogs vorm te geven alsof hij in de jaren zestig zou zijn gemaakt, de hoogtijdagen van Kurosawa, met een verhaal dat zich afspeelt in 2007, maar dat zou de mensen nodeloos verwarren.' Bill Murray: 'Kom op, Wes. Verwar de mensen!'

The cast van Isle of Dogs met Wes Anderson op de Berlinale in Berlijn Beeld ap

Een journalist vraagt, gezien het verhaal over corruptie en deportatie, hoe de politieke laag in de film tot stand kwam. 'Het is echt ontstaan als verzinsel. Ik geloof dat Japan helemaal niet bekendstaat om zijn corrupte leiders. Terwijl we verder werkten aan de film veranderde de wereldpolitiek en dacht ik: hmm, past goed bij de tijd, deze film.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.