De nieuwe versie van de opgepoetste bal beheerst Milaan

Mode..

Het Zwitserse merk Bally maakt mooie, ietwat degelijke schoenen entassen van het allerfraaiste leer en heeft een kleine kledinglijn. Decollectie kreeg voor het komende winterseizoen een weinig origineel themamee: Swiss dandy. Het traditionele, kakkineuze pull-overmerk Pringle ofScotland haalde de inspiratie bij gentlemen en playboys uit de jarendertig, en met name bij de hertog van Windsor en Lord Mountbatten.

Burberry noemde ook de hertog van Windsor als ideale stijlicoon voor eencollectie die, afgezien van hier een daar een punkriem, toch heel ouderwetswas. Het relnichterige merk dSquared2 kleedde de modeshow aan als eenvossenjachtpartijtje in het Engeland van weleer, wat heel geslaagde,draagbare kleren opleverde.

Er heerste zelden zo'n eensgezindheid in de mode als deze week inMilaan, en het toverwoord was dandy. De dandy is een keurige vent met eenonberispelijk pak aan. Hij draagt graag corduroy, niet ál te puntigepuntschoenen, een stropdas of zijden sjaaltje, een lange overjas of eensportief doch keurig jack. Hij sjouwt een flink formaat tas mee voor zijnpaperassen, want de dandy is natuurlijk geen werkloze uitvreter. Zijnfavoriete sporten zijn jagen en paardenpolo.

De dandy houdt, kortom, van mooie traditionele kleren, maar dat leverdein Milaan niet altijd even spannende modeshows op. De materialen vanSalvatore Ferragamo konden nog zo mooi zijn, de ontzettend campy settingvan Valentino's show in een denkbeeldige vip-lounge op een vliegveld nogzo hilarisch, het bleef een optocht van voorspelbare pakken.

Het herenkostuum zoals we dat al een eeuw kennen, stamt af van hetmilitaire uniform. De collecties die met die familieband speelden, warenvaak het interessantst. Neil Barrett noemde zijn collectie tuxedo army(smoking-leger): een soort politie-uniformen waar hij de rugflap van eentuxedo aan hing. Het werd daarmee soms wel iets te frutselig en bedacht,maar je kon zien dat Barrett echt van kleren en experimenteren houdt. BijDolce & Gabbana, die vorig seizoen nog hun minst geïnspireerdecollectie lieten zien, werkte de mix van tweed-kostuums en een soortRussische kozakkenuniformen ook heel goed. Leuk ook dat de ooit zo foutebandplooispijkerbroek terugkomt. Maar het Italiaanse duo overdreef eenbeetje met een kostuumdramafinale van fanfarejasjes en smokings.

Waar komt die nieuwe versie van de opgepoetste bal vandaan? Deverrechtsing van de maatschappij is al jaren aan de gang, dus daaraan kanhet amper liggen. Wellicht dat het gebrek aan zekerheden de mensen netterdoet kleden? Immers, wie vandaag een goeie baan heeft, kan morgen op straatstaan, en dus neigen mensen ernaar zich net en 'professioneel' te kleden.Niet voor niks is op elk kantoor de casual friday allang weer afgeschaft.

Minstens zo plausibel is de theorie dat de dandy uit de modewereld zelfvoortkomt. Mode en luxe zijn de laatste jaren synoniem geworden. Modemerkentroeven elkaar af met bont, krokodillenleer, kasjmier en zijde om detorenhoge prijs van hun koopwaar te rechtvaardigen en de imitatie-industrievleugellam te maken. En blijkbaar komen die luxe materialen beter totuiting in traditioneel, veilig ontwerp: driedelige pakken, gaatjesschoenen,trenchcoats, houtje-touwtjejassen, gleufhoeden.

Slechts een enkeling durfde daar dit seizoen van af te stappen. BijGucci begon ontwerper John Ray de show met dramatische operajassen, maarde optocht werd gaandeweg meer punk, met harige, slobberende truien,stevige laarzen en sluike leren motorjassen.

En dat de moderne dandy uiteindelijk niet aan het cliché van deconservatieve bal gehakt hóeft te voldoen, bewees de Engelsman AlexanderMcQueen. Hij maakte scherp getailleerde zandloperpakken, paardrijkostuums,hij knoopte de sjaaltjes zo hoog mogelijk op, en ontwierp zijden kimono'sdie een nieuwe kijk gaven op de o zo belegen kamerjas. McQueensover-the-top-dandy was eerder gevaarlijk dan gezapig, en hij gaf alleandere dandy's een draai om de oren.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden