FilmrecensieApocalyse Now Final Cut

De nieuwe versie van Apocalypse Now is de ultieme oorlogshallucinatie ★★★★★

De belangrijkste reden om Apocalypse Now Final Cut te gaan zien, is de spectaculaire restauratie van geluid en kleur.

Beeld Filmbeeld

‘Mijn film gaat niet over Vietnam, mijn film ís Vietnam’, merkte Francis Ford Coppola op bij de wereldpremière van zijn oorlogsklassieker uit 1979. Het moet gezegd: niemand vatte de Amerikaanse oorlogswaanzin beter op film dan de Amerikaanse cineast, die daartoe onder meer zijn gezondheid en een persoonlijk faillissement riskeerde.

De montage van de eerste 153 minuten lange versie werd zo ongeveer onderweg naar het festival van Cannes afgerond, waar het epos bekroond zou worden met de Gouden Palm.

Sindsdien sleutelde Coppola nog vaak verder aan zijn ideale versie en kwamen er diverse kopieën uit, soms ook met verschillende eindshots: kapitein Willard op z’n boot en dan op zwart, of tóch eruit met die vuurzee in de jungle?

Apocalypse Now Redux bood in 2001 de 49 minuten langere versie, inclusief het eerder geheel uit de film geknipte bezoek aan de mystieke plantage van de Franse kolonialen, die de Amerikanen vooraf gingen in de oorlog. Maar die compleetheid achtte Coppola nadien dan toch weer niet nodig voor zijn ‘allerbeste’ versie.

Die Final Cut, vanaf deze week in de bioscoop, is zowel voldoende getrimd als voldoende diepgaand. Maar dé reden om hem op doek te zien, zit hem toch vooral in de spectaculaire restauratie van het geluid en de kleur.

Nooit drongen dat helikoptergebrom en die malende wieken zo diep door. Het geluidsontwerp van Walter Murch was al vermaard, maar krijgt nu nog meer lading.

Vergeleken bij andere films was Apocalypse Now altijd al opvallend gloedvol, vanwege de gewoonte van de Italiaanse cameralegende Vittorio Storaro om ook onder de allermoeilijkste omstandigheden slechts in het ‘magic hour’ te willen draaien, als het late zonlicht de set in vuur en vlam zet. Maar de verbluffende, ongekend contrastrijke kleurpracht van deze nieuwe kopie maakt het zien van Apocalypse Now nog nadrukkelijker een trip, een koortsdroom, een oorlogshallucinatie.

Apocalypse Now Final Cut wordt in diverse bioscopen voorafgegaan door de korte documentaire Dutch Angle: Chas Gerretsen & Apocalypse Now van Baris Azman. Een portret van het werk en leven van de Groninger Chas Gerretsen, die als setfotograaf van Coppola de opnamen van Apocalypse Now vastlegde. Schitterende en tot voor kort onbekende foto’s, die getuigen van de krankzinnige opnametijd in de Filipijnse jungle.

Coppola zag de Nederlandse documentaire en besloot die op te nemen als extra op de blu-ray-uitgave van Apocalypse Now Final Cut.

Apocalypse Now: Final Cut

Drama

★★★★★

Regie Francis Ford Coppola

Met Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper, Laurence Fishburne

183 min. In 23 zalen

De Volkskrant sprak de Groningse oorlog- en setfotograaf Chas Gerretsen, die voor Francis Ford Coppola de opnamen van Apocalypse Now vastlegde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden