Rubriek De Nieuwe Oogst

De nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De specialisten van de Volkskrant kiezen hun favorieten.

Jan Beuving in zijn cabaretprogramma Rotatie. Beeld Jaap Reedijk

1. Jeugdtheater (vier sterren)

Vieze vuile rotstreken van Jorieke Abbing en Roeland Hofman. Tournee t/m 12 januari.

Vieze vuile rotstreken is fantasierijk, licht absurdistisch en een beetje tragisch jeugdtheater. Map Albatros moet de atlaswinkel van haar moeder bestieren, terwijl die op expeditie is naar de Zuidpool. Hoewel de moeder halverwege de voorstelling nog een briefje stuurt als teken van leven, is er van een vader überhaupt geen sprake. Map is dus in haar eentje. En ze krijgt te maken met het naderende faillissement van de winkel, een boosaardige opkoper en een irritante dame van Jeugdzorg. O, en er waart ook nog een onzeker spook door de winkel. Zwaardere thema’s als eenzaamheid, armoede en kindermisbruik komen op een lichte manier aan de orde. Het zijn vooral de weemoedige countryliedjes, die aangeven dat er hier meer aan de hand is dan de oppervlakkige – maar daarom niet minder leuke – vieze vuile streken van een reeks bizarre personages.

2. Cabaret (vier sterren)

Rotatie door Jan Beuving, regie door Geert Lageveen. Tournee t/m 23 februari

Cabaretier en wiskundige Jan Beuving werd bekend met cabaret vol bètawetenschappen en nerdy humor. In Rotatie lost hij hoge verwachtingen in met knappe grappen en puntgave liedjes, maar nog interessanter is dat hij na slimme observaties en grappige liedjes over onder andere de zegeningen van de algebra halverwege een draai maakt, weg van de exacte wetenschappen en de intellectuele benadering. Langzaam blijkt dat Beuving een voorstelling heeft willen maken over perfectie en imperfectie. Rotatie is een erg knap opgebouwd programma met puntgave liedjes.

3. Film (vier sterren)

The Ballad of Buster Scruggs. Regie Joel Coen, Ethan Coen

Minikunstwerkjes zijn het, de korte westerns van Joel en Ethan Coen, die vanaf 16 november te zien zijn op Netflix. Precies geregisseerd, voortreffelijk aangekleed en vol spitsvondige dialoog. Vol liefde ook voor het 19de-eeuwse Engels, dat uiterst geschikt blijkt voor de zwart-humoristische behandeling van de Coens. De voortdurend nabije dood verbindt hun films als een filosofische rode draad: hoe te sterven? En hoe deze films het beste te genieten, is de vraag voor de kijker. De afzonderlijke delen van The Ballad of Buster Scruggs worden prachtig aaneengeregen met illustraties. Maar het is zonde om zo’n lading exquise Coen-amuses in één hap naar binnen te schuiven.

4. Beeldende kunst (vier sterren)

Adriaen Brouwer: Meester van emoties. Museum Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen t/m 16 december

Adriaen Brouwer was een meester in het schilderen van cafégangers. In zijn geboorteplaats Oudenaarde hangen dertig van zijn werken krap op elkaar. Zijn grootste kwaliteit was het weergeven van gebaren, uitdrukkingen en houdingen. Zet u eroverheen dat de werken krapjes opeen hangen en de belichting op zijn zachtst gezegd wisselvallig is, en u heeft een prima tijd. Immers: er hangen hier bijna dertig Brouwers bijeen, meer dan er ooit bij elkaar hebben gehangen en waarschijnlijk ook meer dan er ooit bij elkaar zullen hangen.

5. Theater (vier sterren)

De Laatste door Jack Wouterse. Tournee t/m 21 februari

Na een leven vol toneel- en filmrollen, verslaving en afkickklinieken, is het tijd voor de grote finale. Want Jack Wouterse is eerst en vooral een geweldig acteur. Om dat bevestigd te zien is een bezoek aan De Laatste (subtitel: Jack Wouterse Solo) afdoende. Het is origineel, af en toe vervreemdend en ontroerend theater. Waarbij je de zaal verlaat met een ongemakkelijk, melancholiek gevoel: in hoeverre is dit verhaal van een zoekende, eenzame man met zijn trouwe hond fictief? Gaat het toch ook over Jack Wouterse zelf? Maar het antwoord op die vraag doet er niet toe, het zou de magie van het theater alleen maar doorbreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden