Recensie ‘t Schaep met 5 pooten (theater)

De nieuwe musical ‘t Schaep met 5 pooten: alsof je naar een tv-comedy uit de jaren zestig kijkt ★★

De verhaallijnen van 't Schaep zijn nauwelijks interessant.

Buurvrouw Doortje (Eva van der Gucht) en barman Kootje (Jeroen van Koningsbrugge) in de musical 't Schaep met de 5 pooten. Beeld Bram Willems

Bij de nieuwe musical ‘t Schaep met 5 pooten heb je het idee dat je naar een comedyserie uit de jaren zestig zit te kijken. Zo’n kwalificatie zou heel onaardig bedoeld kunnen zijn, maar tegelijkertijd is het hier precies het geval. Deze musical is gebaseerd op de klassieke tv-serie uit 1969, met teksten van de in januari overleden Eli Asser en muziek van componist Harry Bannink. Liedjes als Het zal je kind maar wezen en Als je mekaar niet meer vertrouwen kan werden Nederlands cultuurgoed, en uit de tv-remake uit 2006 bleek dat de stamgasten van de Jordanese kroeg ’t Schaep ook in de 21ste eeuw nog tot de verbeelding spreken. De serie werd een kijkcijferhit en liep vijf seizoenen bij de KRO.

De cast van musical 't Schaep met de 5 pooten. Beeld Tom Sebus

En nu is daar dan een musicalversie, met de bekende hits en personages als de onhandige barman Kootje, lieve buurvrouw Doortje en springerige Lukas Blijdtschap. Met een geheel nieuwe cast, want uit de recente tv-serie doen geen acteurs mee in deze musical. Daar zit hem meteen een probleem, want de nieuwe Kootje Jeroen van Koningsbrugge is geen Piet Römer of Pierre Bokma; zijn Kootje blijft wat flets en eentonig. Tim Kamps als de homoseksuele Lukas mist het aandoenlijke van zijn voorgangers Leen Jongewaard en Marc-Marie Huijbregts. Eva van der Gucht als Doortje is gelukkig wel sterk gecast; vanuit haar wasserette levert zij charismatisch spel en mooie zang.

Bewerker Raoul Heertje schreef een nieuw script waarin het eeuwige amoureuze gerommel tussen Kootje en Doortje centraal staat, maar waarin Kootje ook het plan opvat om reünies voor allerlei groepen te gaan organiseren in ’t Schaep. Dat spekt de kas en zorgt ervoor dat mensen ‘hun herinneringen opnieuw kunnen beleven’.

Heertje verwerkte zo min of meer actuele discussies en thema’s in zijn script als terugverlangen naar vroeger, het zoeken naar een gemeenschapsgevoel en de vraag wie ‘wij’ en ‘zij’ nu eigenlijk zijn. Toch is het schrijver Heertje en regisseur Gijs de Lange niet echt gelukt om een verrassende, frisse draai aan ’t Schaep te geven. De verhaallijnen zijn nauwelijks interessant, en veel van de spelscènes slaan dood. De vele Amsterdamse grapjes (stamgast Arie noemt vrouw Riek zijn ‘mijn oude fietsenstalling’ et cetera) zijn ook al niet denderend.

Lukas Blijdtschap (Tim Kamps) en Lena Braams (Jeske van der Staak) in de musical 't Schaep met de 5 pooten. Beeld Tom Sebus

Wel leuk zijn de minder bekende Schaep-liedjes van Asser en Bannink die voorbij komen, zoals Altijd wat of Zeg maar dag met je handje. Choreograaf Daan Wijnands gaf die scènes creatief vorm en er wordt prima gezongen door onder meer Ellen Pieters (als Riek) en John Buijsman (als Arie).

Bij deze musical overheerst de vraag waar deze nieuwe versie nu eigenlijk voor nodig was. Nostalgie kan prettig zijn, maar zoals Doortje ook al zegt: ‘Je zal wel doorhebben dat niks zo wordt als vroeger.’

‘t Schaep met de 5 pooten. Musical. Door MORE Theater. Regie: Gijs de Lange. Script: Raoul Heertje. 14/4, DeLaMar Theater Amsterdam, Tournee t/m 23/6, volgend seizoen reprise.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden