NieuwsDuurzame mode

De nieuwe mode moet duurzamer én langzamer, schrijven grote ontwerpers

Hoog tijd voor een reset van de mode-industrie, vinden grote namen als Missoni, Dries Van Noten en Paco Rabanne. Dus smeedden ze samen met een heleboel kleinere labels serieuze plannen om de mode langzamer én duurzamer te maken.

Dries Van Noten aan het eind van zijn show voor zomer 2019, getoond in Parijs in september 2018.Beeld Imaxtree

Wat doen modeontwerpers tijdens de crisis? Bij de pakken neer zitten, met de ogen rollen en zuchtend een extra paillet op een jurk naaien? Welnee. Slimme ontwerpers, en daar zijn er gelukkig veel van, steken de koppen bij elkaar. Via Zoom, waar de afgelopen weken door internationale modeontwerpers als Dries van Noten en Marine Serre geestdriftig werd vergaderd. Waar dat over ging ligt voor de hand: in de weken van de internationale lockdowns konden de ontwerpers hun zomercollecties niet kwijt aan de consument en liep het produceren van de herfst/wintercollecties enorme vertraging op. Dat leverde zorgen op, maar ook inzichten. En kansen. Zo blijkt vertragen van de modeproductie misschien wel een geluk bij een ongeluk. Want wat alle ontwerpers die samenkwamen vinden: het internationale modesysteem was totaal overspannen en uit verhouding. De momenten waarop kleding in de winkel kwam paste helemaal niet bij de seizoenen, en collecties gingen vaak al in de uitverkoop voordat ze relevant waren.

Show van Marine Serre voor winter 2020/2021, geshowd op 25 februari 2020 in ParijsBeeld Imaxtree

Om een idee te geven hoe de modekalender er pre-corona uitzag: in september werden de zomercollecties voor het daaropvolgende jaar geshowd aan pers en inkopers, die meteen daarna hun bestelling plaatsten. Die bestellingen werden dan hartje winter geleverd en hingen vaak al in februari in de winkels, om in mei en juni, als de zomer nog beginnen moest, alweer in de uitverkoop te gaan. In augustus kwam dan de wintercollectie (die in de voorafgaande februari/maart getoond en besteld werd) in de rekken. Een ander nadeel van het oude systeem: de tijd tussen presentatie en levering was zó lang dat gewiekste ketens als Primark en Zara alle tijd hadden om ontwerpen te kopiëren en in lageloonlanden te laten fabriceren, waardoor ze soms nog eerder te koop waren dan de originelen.  

Dat moet anders, schreven Dries van Noten, Marine Serre, webwinkel MyTheresa en labels als Paco Rabanne en Nina Ricci afgelopen week in hun ‘Open Letter to the Fashion Industry’ op forumletter.org. De Belg Van Noten benadrukte dat ontwerpers geen concurrenten zijn, maar collega’s, en dat dit het moment is voor een reset van de industrie. De brief is inmiddels ondertekend door ruim 300 modeprofessionals uit binnen- en buitenland. Tijd voor een nieuwe kalender, vinden ook Missoni, Isabel Marant, Y/Project en 60 andere modelabels die samen met modevaksite Business of Fashion een manifest opstelden voor een nieuwe mode-orde, #rewiringfashion geheten. En ook het Amerikaanse warenhuis Saks Fifth Avenue kwam, samen met merken als Brunello Cucinelli en Proenza Schouler, met soortgelijke plannen. De doelen van alledrie de initiatieven zijn opmerkelijk eensgezind: de kalender aanpassen en de aard en grootte van de presentaties en fashion weeks veranderen. Tot voor kort vlogen voor die modeweken duizenden modellen, visagisten, journalisten en inkopers soms wel zes keer per jaar de wereld over en sjeesden ze wekenlang de modesteden door. 

Show van Dries Van Noten voor winter 2020/2021, geshowd op 26 februari 2020 in ParijsBeeld Imaxtree

De nieuwe kalender van #rewiringfashion ziet er voor de zomercollectie van 2022 bijvoorbeeld zo uit: creatie tussen januari en mei 2021, inkoopbestellingen in juni 2021, levering én presentatie in februari 2022, uitverkoop pas in juli 2022. Verdere plannen: mannen- en vrouwenmodeweken moeten samengevoegd en tussentijdse massa-uitverkoopdagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day moeten afgeschaft. Voor de drukbezochte fashion weeks moeten voornamelijk digitale presentaties in de plaats komen, op momenten en manieren die passen bij de behoeftes en budgetten van de ontwerpers.  Het doel is om minder milieubelastend te werken door minder te reizen. 

Opvallend stil in deze revolte zijn Chanel, Hermès en de grote modeconglomeraten LVMH en Kering. Uit die laatste stal liet alleen het huis Saint Laurent van zich horen door te stellen dat ze niet meer mee wensen te doen aan het ritme van de internationale fashion weeks, maar met collecties komen als de daar zin in hebben. 

Statement van #rewiringfashionBeeld #rewiringfashion
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden