Blik Test Mazda 6

De nieuwe Mazda 6: een in luxe badende auto met ontiegelijk veel rijhulpsystemen

De nieuwe Mazda 6 is een verademing in een door SUV’s geregeerde autowereld. Stoer, en een weldadige rust in de cabine. Maar met iets te slimme hulpjes.

Mazda 6 stationwagon. Beeld Getty Images

Een van de fraaiste autocommercials is nog altijd die voor de Mazda Xedos 6, uit 1993Daarin sluipt prinses Diana uit de echtelijke sponde om iets te gaan doen wat het nachtlicht niet kan verdragen. Ze schiet voorzichtig een sportief leren jasje aan en, eenmaal in de auto, stift ze haar lippen en klikt ze haar oorbellen vast. Dan volgt een licht angstige blik alvorens ze de auto start. Die blik gaat over in tevreden nadat ze de auto heeft gestart en de donkere nacht inrijdt. Want, wervende slotzin van het filmpje: de stilste auto op aarde, Xedos 6. Het was een mooie tijd. Niet alleen leefde Lady Di nog gewoon, Mazda deed een geslaagde poging op te vallen met een reeks memorabele reclamefilmpjes (kijk ook even naar die voor de kleinste 6-cilinder ter wereld en die over de airbag). Die hielpen het Japanse merk weliswaar van zijn saaie imago af, maar konden niet voorkomen dat het marktaandeel in die jaren slonk. Inmiddels staat Mazda met een aandeel van 2,26 procent (over de eerste 9 maanden van 2018) net onder Citroën en Suzuki en net boven Seat en Fiat.

Stillere cabine

Nog even terug naar die stilste auto op aarde. Daar moesten we aan denken toen we eenmaal op de snelweg zaten met de opgefriste 6 onder ons. Wat een weldadige rust heerste er in de cabine. Zal iets te maken hebben met de geroemde SkyActiv-motoren van de Japanners, al zal het rustige herfstweer ook een rol gespeeld hebben. In de woorden van Mazda is ‘de rijdynamiek naar een nog hoger plan getild door een grotere torsiestijfheid, wijzigingen aan de besturing en de wielophanging, betere aerodynamische eigenschappen en minder lawaai, trillingen en schokken’. Dat zeg ik. De ontwerpers hebben, als we Mazda mogen geloven, de auto van voor naar achter en van boven naar beneden onder handen genomen. En dat resulteert er dan bijvoorbeeld in dat de naden tussen de carrosseriedelen smaller zijn dan voorheen en dat de achterste wielkasten dikkere bekleding hebben gekregen. Dus dat van die stillere cabine, dat klopt wel.

De opknapbeurt heeft geresulteerd in een in luxe badende auto die, omdat het Mazda’s topmodel is, standaard is voorzien van ontiegelijk veel veiligheids- en rijhulpsystemen. De vraag is of dat wenselijk is. Vele zijn inmiddels redelijk ingeburgerd en zullen, net als ooit de veiligheidsgordel, stilaan geaccepteerd worden als échte verbeteringen. En ze worden bovendien steeds beter. Remhulpsystemen die ingrijpen als de bestuurder dat ten onrechte niet doet, vergroten hun bereik. De ‘Advanced Smart City Brake Support’ van Mazda werkt nu al bij snelheden tussen 4 en 80 km/u, waar tot voor kort 30 km/u de maximumsnelheid was. Maar het hulpje dat waarschuwt (of zelfs tegenstuurt) als je zonder richtingaanwijzer van rijbaan wisselt, zou best eens kunnen gaan sneven. Het is hulp die makkelijk kan gaan irriteren, omdat ze haar werk niet altijd goed doet. Het Amerikaanse instituut voor snelwegveiligheid (IIHS) concludeerde afgelopen zomer na uitgebreid onderzoek dat er inderdaad te veel systemen in auto’s zitten die nog niet perfect zijn – die rijbaanassistentie was er een van. 

Jinba ittai

Autofabrikanten en marketing, dat blijft leuk. Neem nu jinba ittai, dat ‘een belangrijk deel van Mazda’s dna vormt en ‘de connectie en communicatie tussen de bestuurder en de auto benadrukt’. Oké. En wat betekenen deze Japanse woorden letterlijk? ‘Eenheid tussen ruiter en paard.’ Het is ‘een uitdrukking die afstamt van een Yabusame-ritueel waarbij een boogschutter te paard een pijl op zijn doel af schiet, terwijl hij met zijn knieën het paard bestuurt. De ruiter en het paard moeten optimaal samenwerken om het doel te kunnen raken.’ Denk daar eens aan als u een Mazda passeert en iets over saai en degelijk mompelt tegen uw bijrijder.

Verkeersbordenherkenning

Wat Blik een van de irritantste vindt, is de verkeersbordenherkenning, die ook bij de Mazda 6 nog niet goed genoeg is. Zo floepte ergens midden in het land op het fraaie projectieschermpje op de voorruit de nieuwe maximumsnelheid 90 km/u te voorschijn, maar had het systeem verzuimd het bord eronder te ontcijferen: ‘Bij nat wegdek’. Het is als bij een website die niet goed functioneert en waar je als bezoeker na een slechte ervaring nooit meer terugkeert: zo’n systeem vertrouw je terstond niet meer en – als je kunt uitvinden hoe – schakel je het uit om nooit meer te gebruiken. Wat jammer is, want het zou handig kunnen zijn. Bijvoorbeeld door het te koppelen aan de snelheidsbegrenzer, zodat er een einde komt aan die zinloze verkeersboetes.

Het is niet meer dan een minismetje op een niet goedkope, maar wel zeer gerieflijke auto. De 6, waarvan wij de stationversie met een soepele 6-trapsautomaat meekregen, is een verademing in een door SUV’s geregeerde autowereld. De ontwerpers hebben er alles aan gedaan om hem mee te laten doen met de door die terreinwagens gedicteerde stoerheid. Kijk naar de nieuwe grille: een agressief ogend joekel aan het eind (of begin) van een bijna grommend front. En wie kiest voor de grootste van de twee mogelijke wielmaten (19 inch) doet qua uitstraling niet onder voor zijn hooggezeten medeweggebruikers. Die veranderingen in het uiterlijk hebben bovendien geresulteerd in een laag zwaartepunt, wat de bestuurder het gevoel geeft in een strijkbout over ’s Heeren wegen te zoeven – een warme strijkbout, want ook stuur- en stoelverwarming (én -verkoeling) zijn standaard in de nieuwe Mazda 6.

GeredenMazda 6 Sportbreak Signature

Motor: 6-traps automaat, 2.0 liter, 4-cilinder SkyActiv-G motor

Prijs: € 46.740 (vanaf € 36.990)

Vermogen: 165 pk

0-100 km/u: 10,5 sec

LxBxH: 480x209x148 cm

Gewicht: 1.140 kg

Verbruik: tijdens test 1 op 14 (volgens opgave 1 op 16)

Energielabel: C

Beeld Volkskrant Infographics
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden