testLand Rover Defender

De nieuwe Land Rover Defender is een terreinbeul van groot formaat

De moderne interpretatie van de oer-terreinwagen is ruim voorzien van camera’s, heeft elektrisch verstelbare zetels en is ruim vijf meter lang. Hoe moet het met de zijwaarts draaiende achterdeur, als je strak staat ingeparkeerd op de PC Hooft?

De nieuwe Defender zoals Land Rover hem graag neerzet: bezig met het ruigere werk.

Gereden Land Rover Defender 110 First Edition

Prijs vanaf € 122.830 

Gewicht 2.361 kg

LxBxH 502 x 210 x 197 cm

Motor 3 liter zescilinder, 400 pk, achttraps automaat

Verbruik 1:8

CO2 275 gr/km

Het is een te vaak misbruikt woord, icoon, maar als er één auto die titel verdient, is het de Land Rover Defender. De oer-terreinwagen werd in 1948 geïntroduceerd en bleef 67 jaar lang uiterlijk vrijwel ongewijzigd in productie. De laatste van de ruim twee miljoen gebouwde Defenders liep in januari 2016 van de band.

Icoon of niet, het kon echt niet meer, vonden ze bij Land Rover. En dat was niet ten onrechte. Want als terreinbeul mag de Defender dan nog steeds zijn mannetje staan, op de weg is het een lawaaiige, trage en erg oncomfortabele bak. Dat ondervond ook Blik jaren geleden bij een dagje Defender. ‘Stoelen met het comfort van een kerkbank’, schreeuwde een collega boven het motorlawaai op de snelweg uit.

Het verschil in grootte tussen de nieuwe en de oude versie, hier allebei in de korte uitvoering, is enorm.

De terreintest kwam bij gebrek aan een uitdagender ondergrond niet verder dan een modderig paadje door een weiland. Die prut bleek geen probleem voor de Land Rover, maar de naast het paadje gelegen droge sloot was dat wel voor de bestuurder. Hij zag die sloot bij het achteruitrijden over het hoofd en legde de auto er bijna op zijn kant in. Op eigen kracht eruit komen bleek onmogelijk. Een boer met een trekker bracht redding.

Met de onlangs geïntroduceerde nieuwe Defender was ons dat vrijwel zeker niet overkomen. Die zit zo vol met camera’s dat alles wat zich op, onder, naast en boven de auto bevindt zichtbaar valt te maken. En hoewel krassen en deuken natuurlijk met trots gedragen littekens kunnen vormen van de stoere dingen die je allemaal met je stoere auto doet, ook voor de PC Hooft-ridder zijn die camera’s een zegen, want de nieuwe Defender is enorm. De lange versie, die Blik meekreeg, is 5 meter lang (inclusief het achterop gemonteerde reservewiel), ruim 2 meter breed en bijna 2 meter hoog.

De ware Defender-the original-aficionado zal er ongetwijfeld met enige afschuw naar kijken, maar Land Rover is erin geslaagd een moderne interpretatie van de oerversie neer te zetten. De ronde koplampen, het traanplaat op de motorkap - zij het dat het oorspronkelijke metaal is vervangen door kunststof - de smalle raampjes in de dakrand, de achterlichten, de zijwaarts openende achterdeur, het zijn allemaal knipoogjes naar de oude.

Het toverwoord van Land Rover voor de Defender is robuust. In het interieur uit zich dat onder meer door hier en daar zichtbare schroefkoppen.

Binnenin is er daarvan helemaal niets meer terug te vinden, of het moesten de hier en daar bewust zichtbaar gemaakte schroefkoppen zijn. Die zullen ongetwijfeld vallen onder de noemer ‘robuust’, een woord dat in de folder op elke pagina minimaal één keer voorkomt. Het interieur is inderdaad duidelijk berekend op een wat ruiger gebruik dan dat van bijvoorbeeld de chique concerngenoot Range Rover. Toch is het voorzien van alle gemakken en moderne snufjes als aanraakschermen. De kerkbanken zijn vervangen door comfortabele elektrisch verstelbare zetels.

Rijden op verharde wegen is met de Defender nu een waar genoegen. Blik reed de First Edition-uitvoering met een 400 pk sterke zescilinder benzinemotor en een achttraps automaat die het bakbeest desnoods in iets meer dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u sleurt. Die motor is behoorlijk stil en het comfort wordt nog verhoogd door de luchtvering. Uiteraard zijn alle mogelijke moderne rijhulpjes aanwezig. Een leuk extraatje is de binnenspiegel die desgewenst een camerabeeld kan weergeven. Handig als het zicht naar achteren wordt belemmerd door lange passagiers of hoog opgetaste bagage.

Voor de outdoor-liefhebbers is er een tweepersoons daktent te krijgen, die als voordeel heeft dat in elk geval de kleinere roofdieren niet bij je kunnen komen.

Natuurlijk legt Land Rover er in al zijn reclameuitingen hevig de nadruk op dat de nieuwe Defender over uitmuntende terreinkwaliteiten beschikt. Uit foto’s en filmpjes moet blijken dat zand, modder, sneeuw, rotsen en rivieren de auto niet kunnen stoppen. Blik heeft het in het dagje dat we de auto ter beschikking hadden niet kunnen controleren, maar het klopt ongetwijfeld. Voor wie the great outdoors wil opzoeken is er bovendien een enorme hoeveelheid extra’s te krijgen, van een daktent tot een lier en van een afspoeldouche voor vuile spullen tot een compressor om alles op te blazen wat opblaasbaar is.

Er is ook gedacht aan wie graag avontuurlijk wil lijken, maar de gebaande paden nooit verlaat. Zo is er bijvoorbeeld de elegant arrival: met een druk op de knop zakt de reus een stukje door de luchtgeveerde knieën zodat kortgerokte dames netjes kunnen uitstappen. Alleen die naar rechts draaiende, brede achterdeur, dat blijft een dingetje. Geen probleem op de eigen oprit, maar nauwelijks te openen als je strak ingeparkeerd in de PC Hooft staat.

Hybride

Land Rover heeft in Nederland niet te klagen over belangstelling voor de Defender, want er zijn er al ruim vijftig verkocht, ondanks de vanafprijs van bijna 97 mille. De fabrikant heeft goede hoop dat de aantallen nog zullen stijgen als de plug-in hybride versie op de markt komt. Die heeft minder te lijden onder de CO2-boete, waardoor de vanafprijs rond de 85 mille zal komen te liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden