De nieuwe generatie top-dj's uit Nederland gaat hard

Afspreken met de 'klas van 2013', met de grootste Nederlandse dj-talenten? Om ze als groep vast te leggen en aan het woord te laten over hun opmars? Dat kan. Maar het liefst wel als Martijn Garritsen (17), alias Martin Garrix, een donderdagmiddag vrij is van school. En als ze allemaal toevallig even binnen de landsgrenzen zijn.

De nieuwe generatie top-dj's. Beeld Henk Wildschut
De nieuwe generatie top-dj's.Beeld Henk Wildschut

De klas van 2013 gaat hard. Het afgelopen jaar zijn ze gelanceerd, als raketten richting dj-hemel. Nederlandse jongens van 17, 18 en 19 jaar. Net van school (of soms nog op school) slepen ze nu hun platen-koffertjes de wereld rond. Ze remixen de sterren en staan te trappelen om de top-10 over te nemen, die van 'beste dj van de wereld'.

De wereld van de dance laat zich goed vergelijken met die van het voetbal. Want ook in de dance regeert het scoutingcircuit, zo horen we van deze jongens, die voor de gelegenheid zijn samengehokt in koffietent Wilhelmina-Dok aan het Amsterdamse IJ. De scouts zijn geen morsige mannen in regen-jassen die langs de zijlijn van een trainingsveldje staan te loeren naar kereltjes die misschien wel naar een topclub kunnen, maar slimme officials van platenmaatschappijen, die YouTube en Facebook afstruinen op zoek naar leuke platen en video's, en vooral: Nederlands talent.

In Nederland gebeurt het
Want in Nederland, zo weet die dancewereld, dáár gebeurt het. Het land van dancegoden Tiësto, Afrojack en Armin van Buuren. Waar de house en trance wat vlotter klinkt, misschien zorgelozer en net wat dansbaarder. En bovendien professioneel wordt gemaakt, in een ideale, want geoliede infrastructuur. Dus worden vooral hier de jongste talenten besnuffeld, gevolgd op sociale media, snel getekend en opgenomen in het wereldwijde dj-circus.

En zo kunnen we praten met jongens van 17, die al drie contracten achter de rug hebben. Over bezorgde moeders die in het kantoor van de platenmaatschappijen gebogen zitten over de kleine lettertjes. En toch ook over de nodige zorgen bij de dj's en producers zelf, over toenemende druk en de vele ogen die op jongens als TV Noise, Erik Arbores, Martin Garrix en D-wayne zijn gericht.

Hun verhalen lezen als jongensboeken en eigenlijk zijn het dat ook: ze zijn halverwege. Het begint steeds hetzelfde: beetje pielen op de laptop, zomaar een trackje produceren of op een feestje van ouders of klasgenoten een paar cd's in de speler duwen. Om dan ineens een mailtje in de postbus te vinden van een platenmaatschappij, of van Christina Aguilera: of er even een remixje van haar laatste liedje kan worden gemaakt. En daar gaan ze. In de sneltrein.

Nu wisselen ze tips uit. Over hoe je zo snel mogelijk door de paspoortcontrole komt met je dj-koffer, als je weer eens tien landen per maand 'doet': geen riem dragen, dat helpt. En spreken ze met elkaar af als ze ontdekken dat ze weer eens hetzelfde weekend op Ibiza staan te draaien. 'Hé, jij ook hier? Kom je chillen in mijn hotel?'

Hoe het straks moet, als de storm misschien wat is gaan liggen? 'Misschien weer gaan studeren.' Maar voorlopig muziek maken. En de wereld zien.

Erik Arbores

Echte naam: Erik van den Boom
Leeftijd: 17 jaar
Single: Bliss, 2011
Remix: Bruno Mars

'Ik speel mijn hele leven al piano. Zo begon het. Ik speelde popliedjes na, ging steeds meer zelf componeren en ontdekte toen de computer. Ging ik ineens computermuziek maken. Ja, dan kom je al snel op dance uit. House dus.

'Ik werd eigenlijk niet vanwege mijn muziek ontdekt, maar omdat ik als 13-jarige al eindexamen op het gymnasium had gedaan. Zo zat ik bij De Wereld Draait Door. Maar ik dacht: ik wil daar niet als een nerd zitten dus ik neem ook wat coole muziek mee, om te laten horen. Verrassing: Armin van Buuren luisterde via Skype naar mijn liedje en hij vond het te gek. Niet veel later heb ik bij zijn platen-label Armada Music getekend.

'Het is een wilde wereld. Ik kreeg al heel snel berichten van andere platenmaatschappijen die ook interesse hadden. Gelukkig is mijn moeder jurist, die bekeek al die contracten. In 2012 tekende ik bij Universal. En later zat ik in het kinder-programma Zapplive, en zo kreeg ik contact met Spinnin' Records, het grootste dancelabel ter wereld. Daar heb ik toen ook getekend. Zij zorgen goed voor me. Ze willen me niet uitputten, niet snel cashen, maar zuinig met me doen.

'Ik ben een paar maanden na mijn eerste single pas platen gaan draaien. In twee weken heb ik het geleerd. Ik stond in 2011 op het Amsterdam Dance Event, als jongste dj ooit. Twintig minuutjes of zo, maar het was heel vet.

'Afgelopen zomer werd ik 17. Mocht ik eindelijk ook 's nachts draaien. Mijn management en ik dachten: dan moet dat wel op een speciale plek gebeuren. Mijn verjaardag vierde ik als dj op Ibiza, in club Privilege, de grootste danceclub ter wereld. Het was echt: 's avonds heen, 's ochtends terug. Heel vet. Ik ging alleen. Mijn ouders vonden het wel spannend, maar ze vinden het nu ook heel leuk voor me.

'Na mijn gymnasium ging ik studeren aan de Technische Universiteit van Delft. Daar ben ik toch maar mee gestopt. Het kostte zo veel tijd en die had ik niet. Ik was aan het draaien en muziek aan het maken. Aan tafel bij DWDD was Jan Mulder wel een beetje boos. Ik moest eerst de wereld-problemen oplossen en er waren al zo veel dj's. Maar na de uitzending zei hij dat hij het wel snapte. Ik kan altijd nog gaan studeren toch? Ik ben nog jong.

'Als Nederlandse dj's worden we in het buitenland heel goed in de gaten gehouden. Iedereen wil met ons werken, want die nieuwe generatie in Nederland wordt enorm gewaardeerd. Vooral in Amerika, daar beginnen ze de Europese dance-muziek echt te ontdekken, en vooral Nederland.'

null Beeld Henk Wildschut
Beeld Henk Wildschut

TV Noise

Echte namen: Jelmer ten Hoeve (rechts op de foto) en Jasper Gelderblom
Leeftijd: 19 jaar
Single: TOM, 2012
Remix: Christina Aguilera

Jasper: 'Zes maanden geleden kregen we een belletje van ons management. Die hadden contact gehad met het management van Christina Aguilera. Ja, zo gaat dat, van management naar management. Of wij een remix wilde maken van haar liedje Let There Be Love. Ze had ons op YouTube gehoord en vond ons leuk.

Jelmer: 'Onze wereld stond even stil. Shit, weet je wel. Christina Aguilera!'

Jasper: 'We dachten eerst dat onze manager een geintje maakte. Maar nee. En de remix moest in twee dagen af zijn. Dat lukt normaal nooit. Toen wij de sporen van haar stem binnenkregen, dachten we: het moet lukken. Het was zo krachtig, zo'n goed liedje. We zijn als een gek aan het werk gegaan. Later hoorden we dat Aguilera onze mix het beste vond, van alle remixen die ze had laten maken.'

Jelmer: 'Je wordt als Nederlandse dj en producer enorm gevolgd, zeker in het buitenland. Die frisse generatie is echt in Frage. Je wordt gescout. Bij ons ging het heel snel. We hadden samen een paar trackjes gemaakt en dachten: laten we er voor de grap een opsturen naar Spinnin' Records. Die krijgen er vast duizend per dag, maar je kunt het altijd proberen toch? We stuurden een megakort mailtje: yo, dit zijn wij en hier heb je een nummertje van ons. We kregen gelijk daarna een belletje: kom maar langs op kantoor. Daar kregen we te horen dat ze ons te gek vonden, ook omdat onze marketing zo strak was. Alles klopte: onze sociale media, ons logo, onze personages.'

Jasper: 'We zijn maar gestopt met school. We kunnen ons nu vol op de muziek richten. Het gaat gewoon niet samen. We heben deze zomer Ibiza gedaan. Griekenland en Frankrijk. En Rusland. In januari gaan we een tour doen door de VS. Hoeveel shows, dat krijgen we binnenkort te horen, daar zitten we al met zweethandjes op te wachten. Maar in ieder geval in Miami, Hollywood en San Francisco. Met Las Vegas zijn we nog bezig.'

Jelmer: 'Het gaat wel heel snel. Je kunt ook hard vallen. Een paar weken geleden hebben we best een dip gehad. We voelden veel druk. Veel ogen die op ons gericht waren. Je moet toch presteren, het moet wel goed blijven gaan. Toen hebben we maar snel vijf nieuwe tracks gemaakt. Die doen het nu hartstikke goed.'

Jasper: 'Bij jezelf blijven, dat is het beste. Niet meelopen met de hypes, maar je eigen muziek blijven maken. We gaan zeker niet naast onze schoenen lopen. We zijn met z'n tweeën, dat scheelt. Als hij stom gaat doen, trek ik hem aan zijn oren. En andersom.'

null Beeld Henk Wildschut
Beeld Henk Wildschut

Martin Garrix

Echte naam: Martijn Garritsen
Leeftijd: 17 jaar
Single: Animals, 2013
Remix: Christina Aguilera, Sander van Doorn, Dimitri Vegas, Like Mike

'Ik keek in 2004 naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen. De muziek was van Tiësto, die vond ik geweldig. Ik raakte dus al heel jong geïnteresseerd in elektronische muziek. Toen ik 11 was, verzorgde ik de muziek op verjaardagen van vrienden van ouders. Daar kreeg ik soms geld voor. Van dat geld kocht ik een professioneel dj-setje. Daarna ben ik al snel gaan draaien op feesten. En ik ging produceren.

'Het platenlabel Spinnin' Records hoorde een trackje van me. Ze waren nogal verbaasd dat het was gemaakt door een jochie van 14 en benaderden me. Ik heb wel gewacht met tekenen. Mijn ouders waren erg betrokken, die hebben alles goed begeleid. Het contract werd pas getekend toen ik zestien was.

'Met school lukte het echt niet meer. Ik deed vwo, maar mijn agency boekte elk weekend shows voor mij in drie, vier verschillende landen. Best wel heftig. Ik zei: mam, pap, ik wil stoppen met school, het gaat niet meer. Ze schrokken zich kapot. Maar mijn mentor van school sprak met ze. Die zei: 'Het gaat nu zo goed met hem, dit is zijn droom. Hij kan altijd nog deelcertificaten halen.' Toen gingen ze om. Ik zit nu wel op de producers- en muzikantenopleiding van de Herman Brood Academie. Daar heb ik veel meer mogelijkheden.

'Het ging echt los, supervet. Zeker na mijn nummer Animals, dat 40 miljoen keer is bekeken op YouTube. Ik kreeg aanvragen voor remixen, voor shows. Gelukkig regelt mijn management alles. Alleen de belangrijke dingen komen nog bij mij terecht.

'Wat heel bijzonder is in Nederland: iedereen steunt elkaar. De grote jongens gunnen ons veel, helpen ons en reageren op onze tracks. Er is bijna geen afgunst, en dat is een heel fijn gevoel. We zijn een grote familie, als we elkaar weer eens tegenkomen in Miami of op Ibiza. Dan ben ik echt trots op dat Nederlandse wereldje.

'Ik heb wel heel veel spanning gevoeld, nadat mijn nummer Animals wereldwijd zo groot was geworden. Ik dacht: hoe kom ik daar nu overheen? Maar met mijn nieuwe track gaat het heel goed, die heeft per week al meer views. Bizar.

'Het succes stijgt me nog niet naar het hoofd. Ik probeer cool te blijven en mijn leven te splitsen. Als ik ga stappen met vrienden ben ik Martijn Garritsen, niet dj Martin Garrix. Dan ga ik niet de held uithangen omdat ik net een show heb gegeven in het buitenland. Wel jammer dat ik minder tijd voor mijn vrienden heb. Aan de andere kant: ik kan ook eens iemand meenemen, als ik ergens moet draaien. Of mijn moeder neemt een vriendin mee, als ik draai op Curaçao of in Panama. Dat vindt ze leuk. Ja, je hebt ineens wel wat te bieden.'

null Beeld Henk Wildschut
Beeld Henk Wildschut

D-wayne

Echte naam: Dwayne Megens
Leeftijd: 19 jaar
Single: Distance, 2011
Remix: Afrojack, Chris Brown, Enrique Iglesias, Jennifer Lopez

'Op mijn school organiseerde ik eens een feestje. Daar draaide een dj. Dat wilde ik ook! Ik leerde draaien en stond al snel op een feest in Eindhoven, voor duizend man. Ik kreeg daarna veel aanvragen. Omdat ik zo jong was, maar een volwassen platenkeuze had. Het ging rond: die jonge kerel uit Eindhoven is goed bezig.

'Toen ik 16 werd, wilde ik zelf een plaatje maken. Het leek me kicken om mijn eigen producties te kunnen draaien. Mijn eerste plaatje stuurde ik heel brutaal naar het label van Afrojack, Wall Recordings. Ik kreeg gelijk een mailtje terug van Afrojack zelf. Hij vond het vet en wilde me tekenen op zijn label. Ik was op vakantie en rende in mijn zwembroek naar mijn ouders: hij wil me tekenen! Mijn ouders keken heel bezorgd. Of dit niet een kerel was die me in de maling wilde nemen.

'Het explodeerde. Ik kreeg een mail via het management van Jennifer Lopez, voor een remix. En van Enrique Iglesias. Zij wilden een mix in mijn stijl. Ja, dan krijg je views op YouTube en word je nog meer geboekt. Je komt in een stroomversnelling. In februari ging ik met Afrojack naar Los Angeles om muziek te maken. Voor het eerst naar Amerika, nét in LA, en 's avonds zat ik al in de studio naast producer Timbaland. Toen dacht ik wel even: wow, wat gaat het snel. Het is volgens mij belangrijk dat je die dingen heel goed realiseert. En dat je er mooie herinneringen aan bewaart.

'Nederland doet het zo goed, omdat we hier een enorm goede infrastructuur hebben voor dance. Er zijn zoveel plekken waar je kunt draaien. Een enorm platform waar je talent wordt gedragen. Nederland heeft echt een streep voor op andere landen. Het is tegelijk ook moeilijk, want er is heel veel concurrentie. Veel jongens willen draaien dus je moet echt onderscheidend zijn. Het is voor mij het belangrijkst om een heel herkenbare, eigen sound te ontwikkelen en daaraan vast te houden, zodat ze je over vijf jaar nog kennen. Dat is D-wayne, díé moeten we boeken.

'Ik ben bezig met tournees in Azië en Australië. En ik ben een van de weinige dj's die een doorlopend visum heeft voor de Verenigde Staten. Eind oktober heb ik daar weer een tournee. Ik ben maar gestopt met mijn studie. De muziekindustrie werkt zo: als je een kans krijgt, dan moet je hem pakken. Als je eerst nog vier jaar wacht, is iedereen daarna misschien op je uitgekeken.

'Mijn ouders vragen wel eens of ik het niet eens wat rustiger aan moet doen. Als ik reis van Amerika naar een feest in Curaçao, vinden ze dat wel heftig. Maar ik zeg ze dan dat ik gewoon wil dat zo veel mogelijk mensen mijn muziek horen. Dat begrijpen ze wel.'

null Beeld Henk Wildschut
Beeld Henk Wildschut
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden