Recensie Musical

De nieuwe Evita is zo kattig als maar kan in een musical die productioneel tot in de puntjes verzorgd is (vier sterren)

Brigitte Heitzer laat zien dat Eva Perón een meisje van de pampa’s was, dat zich omhoog werkte door met zo veel mogelijk invloedrijke mannen het bed te delen. 

Brigitte Heitzer in haar rol als Evita tijdens de premiere van de gelijknamige musical in theater Carre. Beeld ANP

Brigitte Heitzer won in 2007 de finale van Op zoek naar Evita, een destijds door Joop van den Ende Theaterproducties mede mogelijk gemaakt tv-programma. Daarmee sleepte Heitzer de hoofdrol in de musical Evita in de wacht en het werd haar doorbraak. Elf jaar later speelt ze de rol opnieuw, nu bij die andere musicalproducent in dit land: De Graaf en Cornelissen entertainment. Haar Evita is nu harder, berekender, doorleefder en daardoor ook tragischer. 

Dat is dus hoe een talent door de tijd heen kan rijpen.

Want wat Brigitte Heitzer in deze geheel nieuwe productie laat zien, is dat Eva Perón een meisje van de pampa’s was, dat zich omhoog werkte door met zo veel mogelijk invloedrijke mannen het bed te delen. En dat ze daar geen enkele gêne over had. Sterker nog: haar missie om de top te bereiken was nietsontziend – naar boven likken, naar beneden trappen. In de musical wordt ze regelmatig voor hoer uitgemaakt en misschien was ze dat ook wel, behalve dan dat zij er rijk en invloedrijk door werd, de geschiedenisboekjes haalde en eindigde als hoofdpersoon in een musical van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Haar zegetocht eindigde, zoals bekend, bij Juan Perón, de Argentijnse president; eerst aan zijn zijde en hem later overvleugelend, wordt zij Sancta Evita, een heilige bijna, totdat een ernstige ziekte haar velt.

In haar rolopvatting is Heitzer van meet af aan kattig en ze bouwt dat naar het eind toe briljant op. Geholpen door haar prachtige, hooguit wat schelle zangstem en goede acteren is zij de spil van deze productie. Bijgestaan door René van Kooten als Che, de revolutionair die in Evita de rol van verteller kreeg. Van Kooten speelt dat met een bijna laconieke bravoure, hier en daar wat stuurloos heen en weer lopend, maar wel overtuigend.

De wereldpremière van Evita was in 1978 in Londen; de eerste Nederlandse versie dateert uit 1995, met Pia Douwes in de hoofdrol. Ook nu weer is de grootste kracht natuurlijk de muziek van Andrew Lloyd Webber. Net als zijn andere twee meesterwerken – Sunset Boulevard en Jesus Christ Superstar – bedient hij zich maar van enkele melodielijnen, die echter in talloze variaties en harmonieën terugkeren. Deze doorgecomponeerde musical kent muziekstijlen die variëren van tango tot marsmuziek en van madrigalen tot romantische balladen. Met als hoogtepunten natuurlijk Don’t Cry for Me Argentina, Another Suitcase in Another Hall en het ook tekstueel opwindende Rainbow high.

Evita anno 2018 is productioneel tot in de puntjes verzorgd. Het decor van Eric van der Palen bestaat uit roze marmeren wanden vol schuivende panelen – het symboliseert zowel het kille paleis als een mausoleum en dodenhuis. De fraaie belichting (Marcel Visser) en strakke choreografie (Chiara Re) maken het geheel moderner dan vorige versies. Vooral de mannenkoorzang is zo vol en rijk dat het bijna lijkt of er in de coulissen een kozakkenkoor muzikale bijstand verleent. Probleem is ook hier helaas de verstaanbaarheid, zeker in de vele ensemblenummers, een euvel dat voor meer Nederlandse musicals geldt. Des te indrukwekkender zijn de ingetogen, kleine nummers die Heitzer na de pauze zingt, met het destijds speciaal voor de (geweldige) verfilming met Madonna geschreven You Must Love Me als hoogtepunt. Berekening wordt dan berusting.

Musical

Vier sterren

Evita van Andrew Lloyd Webber (muziek) en Tim Rice (tekst) door De Graaf en Cornelissen Entertainment, regie Paul van Ewijk.

22/10, Theater Carré, Amsterdam. Tournee

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.